Annons
Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.

Crunchfish stärkte sitt fokus på AR under kvartalet

Alexander Olsson, vd på Animail sedan december 2016. Foto: Animail.

Animails jakt på lönsamhet börjar ge resultat

Riskkapitalbolag köper hälsosajten Webmd för 20 miljarder

Daniel Ek, vd och medgrundare för Spotify.

Spotify uppges vara nära nytt stort avtal

Klassiska Paint på väg att gå i graven efter 32 år

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Crunchfish stärkte sitt fokus på AR under kvartalet

Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.
Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.
Nya ordrar lyfte Crunchfish omsättning under det fjärde kvartalet, samtidigt ökar förlusterna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I november i fjol tog Crunchfish in 54,2 Msek i samband med sin notering på Stockholmsbörsens First North-lista. Nu presenterar bolaget sina resultat för årets sista kvartal.

Bolaget hade en omsättning om 2,0 miljoner kronor (1,3) samt ett negativt resultat före skatt om 3,3 miljoner kronor (-3,1) för det fjärde kvartalet 2016. 

Bolagets intäkter utgörs huvudsakligen av upfrontbetalningar i samband med att nya avtal ingås, och erhållen royalty. Eftersom bolaget befinner sig i en utvecklingsfas och kundbasen ännu är begränsad får varje nytt avtal en stor effekt på redovisad nettoomsättning, skriver bolaget. Under kvartalet tecknade Crunchfish bland annat ett tilläggsavtal med kinesiska telefontillverkaren OPPO samt sitt första kommersiella avtal inom AR avseende produkten aBubbl.

Läs mer: Crunchfish tecknar licensavtal – aktien rusar

"Sista kvartalet 2016 har präglats av flera spännande ordrar, accelererad utveckling och bolagets börsnotering. Crunchfish står i dag starkare än någonsin", skriver vd Joakim Nydemark i bokslutet.

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo. Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

Läs mer: Efter börssuccén: ”Det har varit en tuff resa”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post