Hoppa till innehållet

Crunchfish stärkte sitt fokus på AR under kvartalet

Nya ordrar lyfte Crunchfish omsättning under det fjärde kvartalet, samtidigt ökar förlusterna. 

Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.
Joachim Samuelsson (till vänster), styrelseordförande och storägare i Crunchfish.

I november i fjol tog Crunchfish in 54,2 Msek i samband med sin notering på Stockholmsbörsens First North-lista. Nu presenterar bolaget sina resultat för årets sista kvartal.

Bolaget hade en omsättning om 2,0 miljoner kronor (1,3) samt ett negativt resultat före skatt om 3,3 miljoner kronor (-3,1) för det fjärde kvartalet 2016. 

Bolagets intäkter utgörs huvudsakligen av upfrontbetalningar i samband med att nya avtal ingås, och erhållen royalty. Eftersom bolaget befinner sig i en utvecklingsfas och kundbasen ännu är begränsad får varje nytt avtal en stor effekt på redovisad nettoomsättning, skriver bolaget. Under kvartalet tecknade Crunchfish bland annat ett tilläggsavtal med kinesiska telefontillverkaren OPPO samt sitt första kommersiella avtal inom AR avseende produkten aBubbl.

Läs mer: Crunchfish tecknar licensavtal – aktien rusar

"Sista kvartalet 2016 har präglats av flera spännande ordrar, accelererad utveckling och bolagets börsnotering. Crunchfish står i dag starkare än någonsin", skriver vd Joakim Nydemark i bokslutet.

Crunchfish grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo. Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp.

Läs mer: Efter börssuccén: ”Det har varit en tuff resa”

 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera