Tänk dig att komma in på en restaurang, en bar eller ett kafé och öppna en app och mötas av en digital meny, speciellt utformad för restaurangen du just klev in på. Lägg sedan till möjligheten att beställa i samma app, betala för sig och dela notan med resten av sällskapet. Det är betaltjänsten som Pej rullar ut under våren och sommaren.
”Vi vill digitalisera fysiska miljöer och transaktioner och hoppas kunna ta en stark position i Malmö och Stockholm”, säger Victor Sandberg, vd för Luckan AB som ligger bakom tjänsten.
Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"
Pej använder sig av närhetsbaserad kommunikation som utvecklats av Crunchfish. Systemet kräver inga större installationer, det räcker att det finns en app på en telefon eller surfplatta i restaurangen, som sedan sköter kommunikationen med gästernas appar.
”Det gör att besökaren får tillgång till restaurangens eller barens utbud och kan göra en beställning när man kliver in genom dörren”, säger Victor Sandberg.
Läs även: Uber Eats letar sig utanför Stockholms tullar
Tjänsten har provats på utvalda restauranger i Malmö. För att kunna lansera tjänsten i större skala tar man nu in 2,6 miljoner kronor från bland andra Crunchfish storägare och styrelseordförande Joachim Samuelsson, Crunchfish grundare Paul Cronholm och Anders Blomqvist, tidigare vd för Skånska byggvaror.
”Investeringen ska hjälpa oss att komma ut på marknaden i tid till sommarsäsongen börjar och uteserveringarna öppnar. Vi tittar redan på en större investeringsrunda till hösten, men det beror på hur lanseringen av Pej faller ut under våren och sommaren”, säger Victor Sandberg.
Victor Sandberg har tillsammans med Joel Oredsson, Marcus Johansson och John Elf grundat bolaget Luckan, som också driver tjänsten Locals. Locals plattform samlar en stads fysiska butiker i en e-handel och erbjuder varor för hemleverans från stadens butiker.
"Pej kommer att kräva att vi springer snabbare till marknaden och då behöver vi en investering”, säger Victor Sandberg.
Han ser att Pej, som är möjligt att integrera mot olika betalsystem, i förlängningen kan ge såväl besökare som återförsäljare och restauranger fördelar.
”Användaren kan få rekommendationer baserat på vad man ätit eller druckit tidigare. Likaså kan återförsäljare och restauranger få en bättre överblick över vad kunderna föredrar.”
Di Digital har tidigare rapporterat om bolaget Maitres, som står i begrepp att lansera en tjänst som låter restaurangkunder boka bord och betala sin nota via en app.