Hoppa till innehållet

Då börjar Truecaller gå med vinst

Kommunikationsappen Truecaller gick 55 miljoner back i fjol – men förlusterna krympte med 70 procent mot 2015. I år når miljardbolaget lönsamhet. ”Vi återinvesterar varenda krona”, säger vd:n Alan Mamedi.

Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson
Alan Mamedi är vd för Truecaller. Foto: Hampus Andersson

Truecaller (NTL) lägger ännu ett år med röda siffror bakom sig.

Kommunikationsappen redovisar en förlust på 56 miljoner kronor i sin nyligen publicerade årsredovisning. Det är dock betydligt lägre än under 2015, då Truecaller motsvarande summa var 181 Mkr.

Nu uppger vd:n Alan Mamedi att Truecaller kommer att gå med vinst på månadsbasis redan i slutet av 2017. Därmed kan 2018 bli ett lönsamt helår.

”Frågan är dock hur mycket vi kommer att investera i expansion. Vi tänker långsiktigt och återinvesterar varenda krona vi får”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben” 

Truecaller har både riskkapitaljätten Sequoia Capital och Skype-grundaren Niklas Zennström i ägarkretsen. I oktober 2014 värderades bolaget till 2,2 miljarder kronor.

Året därpå letade Truecaller enligt medieuppgifter nytt kapital till en miljardvärdering i dollar. Dock backade bolaget från riskkapitalmarknaden den gången, vilket Di Digital rapporterade i fjol.

Därefter gick stora delar av 2016 åt till att säkra Truecallers oberoende av nytt kapital.

Efter att Truecaller fått in 46 Mkr sedan svenska Inbox Capital (NTL) och Zenith Venture Capital (NTL) köpt befintliga aktier i bolaget antyder det nya bokslutet att Truecaller är på väg dit.

Med liknande resultat i år kan Truecaller nå lönsamhet utan att fylla på kassan igen.

Läs mer: Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Frågan är bara om det är den vägen bolaget vill ta. Truecaller har fler än 100 miljoner aktiva användare. Med nya chattfunktioner och en ny, Swish-liknande tjänst i Indien gör Stockholmsbolaget anspråk på att bli Indiens ledande kommunikationsplattform, precis som Wechat blivit i Kina.

Skulle inte Truecaller tjäna på att ta in ytterligare kapital för att öka takten ännu mer? Alan Mamedi stänger inte den dörren helt och hållet:

”Vi känner inte att vi har behovet. Men man får ta saker som de kommer. Det kan finnas strategiska investeringar eller uppköp som kräver kapital. Men för att ta Truecaller till nästa nivå behövs det inte”, säger han.

Det man tjänar per användare i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år

Prognosen för i år är att bolagets intäkter mer än fördubblas till över 100 Mkr. 

I fjol hade Truecaller intäkter på 50 öre per aktiv användare. Den siffran kommer dock att växa, enligt Alan Mamedi.

”Det man tjänar i dag per användare på marknader i Mellanöstern, Afrika eller Indien kan tiofaldigas på tre år. Ekonomierna växer mycket snabbare.”

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera