Hoppa till innehållet

Då kommer Business Insider till Sverige

Affärssajten Business Insiders nordiska arm lanseras den 1 maj, enligt Di Digitals uppgifter. "Affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer", säger Veckans Affärers Mikael Nestius.

Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien.
Business Insider har redan flera internationella upplagor, bland annat i Tyskland och Storbritannien.Foto: Maja Suslin/TT, Business Insider

Det var under vintern som det började viskas om att affärssajten Business Insider hade börjat spana på den nordiska marknaden. I januari stod det klart att det blev Bonnier AB, som även äger Dagens industri och titeln Veckans affärer (VA), som rodde partnerskapet i hamn.

Läs mer: Business Insider lanseras i Sverige med Bonnier

Business Insiders nordiska läsare kommer att slussas till en sajt som är snarlik den nordamerikanska versionen, enligt VA:s ansvarige utgivare, Mikael Nestius.

”Det är en gemensam nordisk sajt som är på engelska genomgående. Den enkla affärsidén är att vara bättre än Business Insider på att sälja till nordiska annonsörer tillsammans med VA.se, VAfinans.se och delvis Resume.se”, säger han.

Vi ska ha en sajt uppe i början av maj

Snart är projektet sjösatt. Lanseringsdatumet är nu satt till den 1 maj, enligt uppgift till Di Digital. Mikael Nestius vill inte bekräfta just det datumet, men uppger att sajten ska nå läsarna i början av nästa månad.

”Vi har som idé att vi ska ha en sajt uppe i början av maj. Men det vore dumt att ge ett exakt datum. Troligen kör vi en mjuklansering innan vi slår på den stora trumman”, säger Mikael Nestius.

Business Insider får genom affären en minoritetsandel av de annonsintäkter som VA drar in baserat på den amerikanska sajtens innehåll och trafik.

Enligt Mikael Nestius räknar VA med mellan 250 000 och 300 000 unika besökare per vecka när verksamheten har dragit igång.

Business Insider har 3,4 miljoner unika webbläsare i veckan, enligt Quantcast

”Vi ska sälja premiumannonser i stället för att man som i dag på Business Insider möts av annonser sålda via olika nätverk. Det är det här materialet värt”, säger Mikael Nestius.

VA anställer två personer som ska ta fram det engelskspråkiga innehållet. De tjänsterna kommer även att få stöd av den övriga redaktionen. Ytterligare två eller tre personer sköter annonsförsäljningen i Sverige, medan övriga nordiska marknader hanteras av lokala samarbetspartners.

Läs mer: Årets mediestartup – ”Ett Uber för journalistik”

Den tyska mediekoncernen Axel Springer köpte Business Insider i oktober förra året för 3,7 miljarder kronor.

Sajten hade vid utgången av 2015 en bit kvar till lönsamhet. Av koncernens årsrapport framgår det att sajten under årets två sista månader omsatte 86 Mkr men lämnade förluster på 10 Mkr efter sig.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera