Sommaren 2013 drog mediekoncernen MTG i gång digitala storsatsningen MTGx. Syftet var att verksamheten skulle gå i bräschen för MTG:s transformation till ett digitalt mediebolag. Men investeringstunga MTGx har ännu inte visat någon vinst.
Enligt Arnd Benninghoff är det nu dags för ett smalare och mer fokuserat MTGx.
”Vi hade en nödvändig första fas där vi experimenterade mycket. Sedan lärde vi oss snabbt och anpassade oss”, säger han.
Läs mer: MTGx växer med 60 procent
Verksamheten består av tre affärsområden, eller vertikaler som bolaget kallar dem: e-sport, digitala videonätverk och spel. Det senare området består av bolaget Innogames, som MTGx investerat i under hösten.
”Verksamheterna inom MTGx ska existera som individuella och framgångsrika entreprenörsgrundade företag. Synergier mellan områdena är viktigt men ska inte överskattas”, säger Arnd Benninghoff.
Man räknar dock med att det kommer att finnas samverkansvinster inom MTGx och övriga MTG att hämta hem, enligt honom. Ett exempel är Splay, ett Youtube-nätverk inom MTGx, skapat format som sedan distribuerats på Viafree.
Det nyaste tillskottet för MTGx är Innogames, ett tyskt spelbolag som man i oktober köpte 35 procent av för nästan 900 miljoner kronor. Men MTGx letar fortfarande investeringar inom spelsektorn.
”Innogames var ett första steg och det är precis sådana bolag vi letar efter, det vill säga spelbolag som kontrollerar hela värdekedjan”, säger Arnd Benninghoff.
Läs mer: MTG köper tyskt spelbolag för nästan en miljard kronor
Arnd Benninghoff utesluter heller inte nya investeringar inom andra områden.
”Absolut, vi letar hela tiden efter investeringar som kan tillföra något till våra vertikaler”, säger Arnd Benninghoff.
Enligt MTG:s senaste kvartalsrapport har MTGx gjort förluster på 167 miljoner kronor under de första nio månaderna 2016. Men de kommande åren kommer det att ske en kraftig resultatförbättring och ambitionen är att verksamheten gå med vinst 2018, enligt Arnd Benninghoff.
Han avslöjar dock inte vilka marginaler som är att vänta då MTGx inte offentliggör sådana prognoser.
”Vi ser det som en ung verksamhet som växer kraftigt och som vi investerar i och det tror vi kommer att resultera i vinst 2018”, säger Arnd Benninghoff.
För bara några dagar sedan lämnade ordföranden för MTGx, Mathias Hermansson, sin post. Och för drygt ett år sedan försvann MTGx:s vd Rikard Steiber, rekryterad från Google.
Di Digital har tidigare rapporterat om att det funnits ett internt missnöje på MTG då koncernen tvingats till kostnadsbesparingar samtidigt som MTGx kunnat spendera friskt.
Läs mer: MTG:s toppchef hoppar av
Arnd Benninghoff säger att det inte finns någon dramatik med avhoppen.
”Mathias hade jobbat 17 år i MTG och ville pröva något nytt, det har jag full förståelse för”, säger han.