Hoppa till innehållet

Då ska Volvo och Autolivs miljardsatsning ge intäkter

Volvo och Autolivs samriskbolag som Zenuity utvecklar teknik för självkörande bilar ska börja generera intäkter om två år.

Volvo har ett försök på gång med självkörande bilar i utvalda zoner i Göteborgsområdet. Flera bolag med olika specialiteter ser möjligheter med den nya tekniken.
Volvo har ett försök på gång med självkörande bilar i utvalda zoner i Göteborgsområdet. Flera bolag med olika specialiteter ser möjligheter med den nya tekniken.Foto: Björn Larsson Rosvall

Bilsäkerhetsbolaget Autolivs investeringar inom teknik för självkörande bilar väntas börja ge intäkter under 2019-2021.

Det säger vd Jan Carlson till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten.

Läs mer: Autoliv och Volvo miljardsatsar på självkörande bilar

”Zenuity är vårt samriskbolag med Volvo. De kommer lansera sin första produkt 2019 som är deras ADAS-produkt [avancerat förarassistanssystem, red anm]. Sedan kommer de lansera sin nästa generation 2021 för nivå fyra. Det är i den tidshorisonten. När det gäller Nvidia är det svårt att bedöma när man kan se direkta försäljningsvinster ifrån det, men det är någonstans inom samma härad mellan 2019-2021. När det gäller Velodyne-samarbetet hoppas vi och tror att vi kommer att få se effekter av det någonstans runt 2020”, säger han.

Läs även: Här åker Di Digital Ubers självkörande Volvo

Zenuity-avtalet med Volvo Cars undertecknades i början av 2017 och kommer till en början att beröra utveckling av nya avancerade förarassistanssystem, för att därefter gå vidare mot teknik till självkörande bilar (AD).

Samarbetet mellan Autoliv, Volvo Cars och Nvidia presenterades i juni i år och berör utveckling av system och mjukvara till självkörande bilar.

Avtalet med Velodyne om sensorer till självkörande bilar tillkännagavs i början på juli.

Läs även: Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Fakta: självkörande bilar

Det internationella bilutvecklingsorganet SAE (tidigare Society of Automotive Engineers) klassificerar självkörande bilar enligt följande femgradiga skala:

1. Föraren och automatiska system delar kontrollen över fordonet med funktioner som till exempel farthållare och parkeringsassistans.

2. Det automatiserade systemet tar full kontroll över fordonet, men föraren måste övervaka körningen.

3. Föraren ska kunna ta bort uppmärksamheten från körningen som utförs av det automatiska systemet, men vara beredd att ta över kontrollen vid vissa tillfällen.

4. En förlängning av steg tre, där föraren till exempel ska kunna sova under färd och bara behöva ta över under speciella förhållanden som till exempel trafikstockningar.

5. Ingen mänsklig kontroll ska krävas för körningen; innebär ett fullständigt förarlöst fordon.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera