Bilsäkerhetsbolaget Autolivs investeringar inom teknik för självkörande bilar väntas börja ge intäkter under 2019-2021.
Det säger vd Jan Carlson till Nyhetsbyrån Direkt efter rapporten.
Läs mer: Autoliv och Volvo miljardsatsar på självkörande bilar
”Zenuity är vårt samriskbolag med Volvo. De kommer lansera sin första produkt 2019 som är deras ADAS-produkt [avancerat förarassistanssystem, red anm]. Sedan kommer de lansera sin nästa generation 2021 för nivå fyra. Det är i den tidshorisonten. När det gäller Nvidia är det svårt att bedöma när man kan se direkta försäljningsvinster ifrån det, men det är någonstans inom samma härad mellan 2019-2021. När det gäller Velodyne-samarbetet hoppas vi och tror att vi kommer att få se effekter av det någonstans runt 2020”, säger han.
Läs även: Här åker Di Digital Ubers självkörande Volvo
Zenuity-avtalet med Volvo Cars undertecknades i början av 2017 och kommer till en början att beröra utveckling av nya avancerade förarassistanssystem, för att därefter gå vidare mot teknik till självkörande bilar (AD).
Samarbetet mellan Autoliv, Volvo Cars och Nvidia presenterades i juni i år och berör utveckling av system och mjukvara till självkörande bilar.
Avtalet med Velodyne om sensorer till självkörande bilar tillkännagavs i början på juli.
Läs även: Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid
Fakta: självkörande bilar
Det internationella bilutvecklingsorganet SAE (tidigare Society of Automotive Engineers) klassificerar självkörande bilar enligt följande femgradiga skala:
1. Föraren och automatiska system delar kontrollen över fordonet med funktioner som till exempel farthållare och parkeringsassistans.
2. Det automatiserade systemet tar full kontroll över fordonet, men föraren måste övervaka körningen.
3. Föraren ska kunna ta bort uppmärksamheten från körningen som utförs av det automatiska systemet, men vara beredd att ta över kontrollen vid vissa tillfällen.
4. En förlängning av steg tre, där föraren till exempel ska kunna sova under färd och bara behöva ta över under speciella förhållanden som till exempel trafikstockningar.
5. Ingen mänsklig kontroll ska krävas för körningen; innebär ett fullständigt förarlöst fordon.
Direkt / Di Digital