Hoppa till innehållet

Coursio tar in 10 miljoner för att revolutionera skolan

Gullspång invest går in som investerare i edtech-bolaget Coursio. Tillsammans planerar de nu att göra om utbildningssystemet i grunden.

Christoffer Elings-Pers, grundare av Coursio och Erik Brandberg från Gullspång Invest som nu går in som delägare i bolaget.
Christoffer Elings-Pers, grundare av Coursio och Erik Brandberg från Gullspång Invest som nu går in som delägare i bolaget.

”Skolan har sett likadan ut i hundratals, kanske tusentals år. En person står och återberättar information för en mer eller mindre intresserad grupp vars gemensamma nämnare är att de finns på samma geografiska yta. Skolan är ett av mänsklighetens största misslyckanden. Jag tror inte ens att skolan kommer att finnas kvar i framtiden”, säger Christoffer Elings-Pers, grundare och vd för edtech-bolaget Coursio när Di Digital möter honom på bolagets kontor i Stockholm.

Coursio startade 2010 och har fram till nu inte tagit in några externa finansiärer. Något som Enligt Christoffer Elings-Pers handlar om en blandning av att man inte behövt ta in pengar och att bolagets idéer om framtidens utbildning inte är helt lättkommunicerade.

”Vi har nog träffat ett 50-tal investerare genom åren men ingen har känts riktigt rätt och ingen har riktigt förstått våra visioner, förrän vi träffade Gullspång”, säger Christoffer Elings-Pers.

Vi vet inte hur utbildning kommer att se ut i framtiden men det kommer inte se ut som i dag.

Gullspång Invest drivs av familjen Brandberg som var tidiga investerare i kamerabolaget Axis. Just utbildning är ett av deras fokusområden.

”Coursio är på rätt sida av historien. Vi vet inte hur utbildning kommer att se ut i framtiden men det kommer inte se ut som i dag”, säger Erik Brandberg från Gullspång Invest.

Läs mer: Startupbolagen som ska rädda skolan

Gullspång invest går nu in med 10 miljoner kronor i Coursio. Planen är att expandera bolagets verksamhet bland annat på den amerikanska marknaden.

Coursio fungerar som en plattform för att skapa, distribuera och hantera onlinekurser. En person som till exempel är duktig på matlagning kan bygga upp en egen digital skola med olika kurser inom matlagning på Coursio. Bolaget tar sedan en del av intäkterna som kurserna genererar.

”Det är ganska logiskt. Om du skrivit en kokbok, varför inte ta det ett steg längre och göra en utbildning av det?”, säger Erik Brandberg.

Det är alltså inte vanliga kurser med vanliga lärare som finns på Coursio. Utan man riktar sig istället till inflytelserika personer eller organisationer med specialkunskap i ett visst ämne.

”Många bloggare och ’influencers’ har en grupp följare som de riktar sig till. Genom att de adderar utbildningar till det de gör i dag skapar de en djupare interaktion och dialog med sina följare. Vi kallar det ’tribal learning’”, säger Christoffer Elings-Pers.

Han tror att det är så här framtidens lärare kommer att fungera.

Jag är förvånad över att inte fler är frustrerade och hur lite folk verkar bry sig om dagens misslyckade skola.

”Med det här sättet kan jag lära mig vad jag vill, av vem jag vill när jag vill. Jämför det med hur det funkar i dag där man söker till en kurs där man inte vet vem som undervisar och som börjar till hösten. Jag är förvånad över att inte fler är frustrerade och hur lite folk verkar bry sig om dagens misslyckade skola”, säger Christoffer Elings-Pers.

Enligt Christoffer Elings-Pers och Erik Brandberg står Coursio nu inför en ’tipping point’.

”Bolaget är speciellt eftersom de inte har tagit in kapital tidigare. Nu har man kommit till ett stadie då man behöver ta in mer folk för att landa de affärer som ligger framför sig. Det skulle vara en onödig risk att vara snål i det här läget”, säger Erik Brandberg.

Coursio är i dag relativt välkända på marknaden i Sverige men det är tydligt att de stora möjligheterna framåt finns i USA.

”Vi har kontor i San Francisco och kommer att skala upp det kontoret. Om man kollar på de som driver väldigt många följare och en stark fanskara så finns många av dem på den amerikanska marknaden”, Christoffer Elings-Pers.

Läs mer: Axis-bröderna: "Det behövs ett paradigmskifte i skolan"

Erik Brandberg ser investeringen i Coursio som början på ett långt partnerskap för att förändra utbildningsmarknaden. Genom att kurserna på Coursio blir certifierade och inlärningen testas ser de att onlinekurser inte bara kan komplettera, utan också delvis ersätta traditionell utbildning.

”Jag tror man kommer att se statusen på den här typen av kurser öka. Det kommer inte bara handla om att man har en examen från Handels eller KTH. Vi tror att certifikat från sådana här utbildningar bli värda lika mycket, eller till och med mer än traditionella utbildningar”, Christoffer Elings-Pers.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera