Hoppa till innehållet

Dags att anmäla sig till Startup Tour 2017

Efter fjolårets succé är det nu premiär för andra året av Di Digitals pitchevent Startup Tour. Nu öppnas portarna för alla startupbolag som vill ansöka om att pitcha på scen.

Gänget bakom Di Digital Startup Tour: Björn Wallenberg, reporter, Cornelia Andersdotter, projektledare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Johan Kock, affärsutvecklare, samt moderatorerna och reportrarna Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing. Foto: Jesper Frisk.
Gänget bakom Di Digital Startup Tour: Björn Wallenberg, reporter, Cornelia Andersdotter, projektledare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Johan Kock, affärsutvecklare, samt moderatorerna och reportrarna Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing. Foto: Jesper Frisk.

Höstens stora pitchevent närmar sig med stormsteg. Nu öppnar ansökningsperioden till Di Digitals pitchevent Startup Tour, som äger rum i landets tre största städer, samt Umeå och Linköping mellan september och december i år.

I fjol sökte 380 startupbolag till Di Digital Startup Tour. Av dessa kvalificerade sig 35 för att pitcha på scen (sju på varje ort) inför en blytung jury av Sveriges tyngsta investerare och riskkapitalbolag. Evenemangen följdes på plats av drygt 1300 personer och sändes även live via nyhetssidan digital.di.se. 

I år blir turnén ännu större.

Vinnaren av fjolårets final blev medtech-bolaget Amra från Linköping. De belönades bland annat med fina priser från evenemangets partners samt en miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Sedan sitt deltagande i Startup Tour har Amra tagit in 80 miljoner kronor i riskkapital från en rad stora investerare. Även många andra bolag som har tävlat har gått vidare till att ta in stora summor riskkapital, eller till och med börsnoterats.  

Foto:
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster i bilden).

Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor

”I år blir turnén ännu större, med fem deltävlingar och en separat final i Stockholm. Vi har bokat större lokaler och jobbar för att erbjuda bättre mingelmöjligheter för entreprenörerna och investerarna på plats. Startup Tour ska vara den främsta mötesplatsen för aktörerna i den svenska startupsektorn”, säger Cornelia Andersdotter, projektledare för Di Digital Startup Tour 2017.

Första steget togs redan i förra veckan då Helena Samsioes, vd och grundare av drönarbolaget Globhe, gick segrande ur pitchtävligen Female Founders, vid Epicenter i Stockholm. I och med vinsten direktkvalificerar hon in sig till deltävlingen av Startup Tour i Stockholm den 27 september. 

Läs mer: Hett drönarbolag kammade hem pitchseger

Den följs av delfinaler i Umeå, Linköping, Göteborg och Malmö. Finalen hålls i Stockholm den 7 december. 

Den som vill pitcha sitt bolag är nu välkommen att ansöka. Sista ansökningsdag är tre veckor innan datumet för respektive pitchdag (se nedan). 

Startupbolag från hela landet är välkomna att ansöka till lämplig ort. Är man baserad utanför de fem tävlingsorterna kan man bli omplacerad.  

För mer information och biljetter klicka här


Dessa datum gäller för Startup Tour 2017:

Deltävlingar:

27/9 Stockholm, Hotel Rival
11/10 Umeå, Väven
25/10 Linköping, Torn1
8/11 Göteborg, Kajskjul 8
22/11 Malmö, Slagthuset 

Final:
7 /12 Stockholm, Kulturhuset


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera