Hoppa till innehållet

Dags att söka till Health Tech Pitch Day

Höstens stora pitchevent inom health tech närmar sig med stormsteg. Nu öppnar ansökningsperioden till Health Tech Pitch Day, som äger rum på Epicenter i Stockholm den 6 september. 

Gänget bakom Di Digital Startup Tour från vänster: Johan Kock, affärsutvecklare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, reportrar och moderatorer, Björn Wallenberg, reporter och Cornelia Andersdotter, projektledare, Foto: Jesper Frisk.
Gänget bakom Di Digital Startup Tour från vänster: Johan Kock, affärsutvecklare, Sven Carlsson, reporter, Josefin Jakobsson, nyhetschef, Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing, reportrar och moderatorer, Björn Wallenberg, reporter och Cornelia Andersdotter, projektledare, Foto: Jesper Frisk.

Den snabba digitaliseringen av vården lockar till sig allt mer riskkapital. Bara i fjol investerades 434 miljoner kronor i 19 bolag, visar siffror från Di:s databas Nordic Tech List.

I år har siffran redan överträffats. Enbart Min Doktor och Kry har plockat in hela 218 Mkr respektive 200 Mkr i sina senaste kapitalrundor. 

Läs mer: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

Läs mer: Nu är Kry ett miljardbolag 

Att riskkapitalister gillar techbolag i vårdsektorn märktes även tydligt vid Di Digitals rikstäckande pitchevent Startup Tour i fjol. Där tog health tech-bolaget Amra, med vd Tommy Johansson, hem förstapriset och 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier.

Även tävlingens andrapristagare, 1928 Diagnostics, med vd Kristina Lagerstedt, är ett techbolag inom vårdsektorn.
Foto: Patrik OlssonAmra, med vd Tommy Johansson, tog hem förstapriset och en miljon kronor i annonspengar från Bonnier vid Startup Tour 2016.

Läs mer: Snillebolaget Amra tar in 80 miljoner kronor 

Nu öppnar Di Digital upp en gräddfil för de health tech bolag som vill värma upp sina pitch-färdigheter och tävla om en direktkvalificering till Startup Tour 2017. 

Den 6 september är det dags för Health Tech Pitch Day på Epicenter i Stockholm. Tävlingen är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där fyra health tech bolag ska pitcha inför en blytung jury av investerare och makthavare.

Health Tech Pitch Day är även en mötesplats för alla andra innovativa health tech bolag och övriga makthavare som vill sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.

Foto:
Uppvärming: På Health Tech Hub i Almedalen intervjuades vikarierande sjukvårdsminister Annika Strandhäll (s) och Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Stockholms läns landsting av Dagens Medicins chefredaktör Christina Kennedy (t.v.) och Di Digitals Jonas Leijonhufvud (t.h.). Foto: Jack Mikrut.

Är du ett ungt health tech-bolag med en skalbar produkt som behöver uppmärksamhet och riskkapital? Skicka in din ansökan här. Processen tar endast 5–10 minuter och anmälan stänger den 21 augusti.

Juryn och publiken kommer under kvällen att tillsammans utse vinnaren av Health Tech Pitch Day. Vinnare direktkvalificerar sig till en delfinal vid Di Digitals Startup Tour 2017, med möjligheten att vinna en miljon kronor i annonspengar och andra fina priser.

Kvällen avslutas med mingel och förfriskningar. Allt sker på Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36 i Stockholm, den 6 september från klockan 16:30.

Vill du sitta i publiken? Anmäl dig genom att klicka på ”Sign me up”-knappen här.

Följ oss på twitter på #healthtechhub och #healthtechpitchday

Läs mer: Så söker du direkt till Di Digital Startup Tour 2017 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera