Hoppa till innehållet

Damberg: ”Lagen är en andra chans för företagare”

En ny lag som ska underlätta skuldsanering införs under tisdagen. ”Äntligen kan nu fler företagare få en andra chans”, säger näringsminister Mikael Damberg.

Näringsminister Mikael Damberg (S) hyllar den nya skuldsaneringslagen.
Näringsminister Mikael Damberg (S) hyllar den nya skuldsaneringslagen.Foto: Jesper Frisk

Under tisdagen införs en ny lag som ska hjälpa privatpersoner att sanera sina skulder. Lagen påverkar även entreprenörer i startupbranschen.

Entreprenörer omfattas nämligen av en ny skuldsaneringsform, så kallad F-skuldsanering, som införs för företagare och närstående till företagare som har drabbats av överskuldsättning.

Tidigare har inte den här möjligheten funnits

Enligt näringsminister Mikael Damberg (S) är den nya lagen ett lyft för de företagare i startupsektorn som storsatsar, men inte lyckas hela vägen ut.

”Jag är glad att nu även entreprenörer och företagare från och med idag kan få ta del av skuldsanering. Tidigare har inte den här möjligheten funnits. Skuldsanering för företagare gör att de kan komma på fötter efter att ha råkat hamn i stora skulder. Jag har träffat många entreprenörer och startup-företagare som har lyft just det problemet med mig”, säger han till Di Digital.

Enligt lagen ska F-skuldsanering endast beviljas om näringsverksamheten har drivits seriöst. En ansökan ska avslås om näringsverksamheten exempelvis har drivits på ett illojalt sätt, om redovisning och betalning av skatter har misskötts eller om bokföringen har eftersatts.

Mikael Damberg uppger att frågan har engagerat honom under en längre tid.

”Näringsdepartementet och Justitiedepartementet har samarbetat nära kring den här lagen. I grunden innebär den en utökad skuldsanering för privatpersoner, men jag är mycket nöjd över att den även omfattar företagare”, säger han.

I ett nötskal innebär F-skuldsanering att skulderna blir sanerade på en kortare tid. Men det ställs även tuffare krav på en person som ansöker om F-skuldsanering. Till exempel måste man alltid kunna betala in en viss del av sina skulder.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera