Det svenska pensionssystemet är en djungel för många privatpersoner. Att det innebär en affärsmöjlighet har varit uppenbart för alla som någon gång blivit uppringda av en PPM-rådgivare.
Nu finns dock flera nystartade bolag som med automatiserade tjänster försöker städa upp i systemet. Ett av dem är Malmöföretaget Kollektiva som tagit fram en digital tjänst för PPM-rådgivning. Användarna ges där möjlighet att placera sitt sparande på samma sätt som de 15 procent av användarna i samma generation som lyckats bäst med sitt PPM-sparande sedan starten.
”De flesta vänder sig till rådgivare för att placera sin pension samtidigt som rådgivarna har en gigantisk intressekonflikt i att de tjänar på att styra spararna till dyra lösningar”, säger Pontus Kristiansson, vd för Kollektiva.
Läs mer: Bankrådgivarnas sista strid
Kollektiva öppnade sin tjänst, som är gratis i nuläget, i somras. De har runt 7 500 användare men räknar med att nå 50 000 användare under första halvan av 2016. Bolaget har hittills tagit in 14 miljoner kronor i startkapital från en rad skånska näringslivsprofiler som Victoria Park-grundaren Greg Dingizian, Anders Pettersson, vd för Hilding Anders, och Trelleborgs tidigare vice vd Bo Forsén. Nu tar bolaget in ytterligare 12,75 Mkr bland annat från Sigma-grundaren Dan Olofssons bolag Danir.
”Pengarna går till vår fortsatta tillväxt av användare och till att lansera nya tjänster. Vi har flera goda nyheter i pipeline”, säger Pontus Kristiansson.
Läs mer: Victoria Park-grundare satsar på pensionstjänst
Trots att Kollektiva är ett nytt bolag värderas det redan till runt 100 Mkr.
”Jag tror att vi ligger så rätt i tiden nu. Dels förs det en debatt i media om höga avgifter, dels har vi ny lagstiftning på väg, jag tror tajmingen är så rätt. Konsumenterna är mogna för att ta till sig ett nytt alternativ”, säger Pontus Kristiansson.
Kollektiva anmäldes i höstas till Finansinspektionen och Konsumentverket av Pensionsmyndigheten. De menade i anmälan att Kollektiva bröt mot lagen om finansiell rådgivning. Ärendet lades dock ned efter att Kollektiva bytte ordet ”gratis” mot ”avgiftsfri” i marknadsföringen.
”Vi hade räknat med att det skulle vara någon storbank som anmälde oss, inte Pensionsmyndigheten. Men det kommer säkert fler anmälningar. Vi har öppnat en rätt farlig dammlucka för de andra aktörerna”, säger Pontus Kristiansson.