Hoppa till innehållet

Daniel Ek: ”Jag kommer inte sälja”

Svenska techentreprenörers största misstag vore att sälja sin bolag. Det säger Daniel Ek samtidigt som hans Spotify förbereder en börsnotering. ”Jag kommer inte att sälja”, lyder beskedet.

Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek.Foto: Joey Abrait

Greta Garbo, Acne, Zlatan Ibrahimovic, Mojang, Skype. Många är framgångssagorna som hyllas när Daniel Ek och Aviicis manager Ash Pournouri kallar till en stjärnspäckad techkonferens i Stockholm.

Det största rådet jag ger folk är att inte sälja

Symposium, som evenemangsveckan heter, ter sig som en hyllning till duons hemland. För att bibehålla sin ställning som ett europeiskt nav för startups bör svenska techgrundare behålla sina bolag, säger Daniel Ek på den inledande presskonferensen.

”Det största rådet jag ger folk är att inte sälja. Det är vårt största problem. Alla dessa bolag kan bli enorma om de bara fortsätter att göra vad de gör”, säger Daniel Ek.

På frågan om han själv avser att sälja Spotify till ett större bolag, likt Kings storaffär med Activision Blizzard, blir svaret rakt: ”Nej. Jag tänker inte sälja.”

Läs mer: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Beskedet kommer samtidigt som Spotify av sin senaste finansieringsrunda att döma förbereder sig för börsen. Ledtrådarna står även att läsa om i bolagets senaste årsredovisning.

Daniel Ek tillstår dock att större affärer såsom Microsofts köp av speljätten Mojang eller Activision Blizzards affär med King bidrar med kapital som kan gynna Stockholms techscen framgent.

”Det talas en massa om vilken europeisk stad som kommer att bli nästa Silicon Valley. Jag tror inte att de kommer att bli en enskild stad”, säger Daniel Ek och hyllar samtidigt Stockholm för sin position inom techvärlden när det kommer till spel och musik.

Sex timmars arbetsdagar hör till framtiden

Trots Spotify-grundarnas vädjan till svenska politiker om bättre villkor för snabbväxande digitala bolag är Daniel Ek full av lovord för Sverige som uppfödare av techbolag.

Det svenska skyddsnätet uppmuntrar medborgarna att ta risker, vilket i längden leder till att företag kan frodas och växa, säger Daniel Ek.

”Man kan inte riktigt misslyckas här. Gör man det har man kvar sin lägenhet och kan fortfarande ordna mat för dagen. Det uppmuntrar en att ta risker. En del av riskerna lönar sig i form av världskända företag”, säger han.

Läs mer: Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

På torsdagen talar även Googles tidigare vd Eric Schmidt på Symposium. Evenemanget, som sker på Grand Hotel, är påkostat. I fjol gick Spotifys nota på 2 miljoner kronor, enligt bolagets årsredovisning.

Daniel Ek och partnern Ash Pournouri är samstämmiga i sin hyllning av de spridda försöken att implementera en sex timmar lång arbetsdag.

”Vad händer om vi ger folk mer fritid? Vi försöker med sex timmars arbetsdagar, vilket jag tror hör till framtiden. Generösa föräldraledigheter uppmuntrar folk att ta mer fritid. Då blir folk mer kreativa med fler musiker i världen. Jag tror att samhället gynnas av det”, säger Daniel Ek.


Läs även:

Spotifys börsplaner flyttades fram i fjol

Spotify ser en börsnotering som sitt troligaste framtidsscenario. Samtidigt sköt bolaget planerna på framtiden under 2015, enligt årsredovisningen.

Miljardnota för Spotifys nya Stockholmskontor

Spotify antyder ofta att man kan minska andelen medarbetare i Sverige om inte villkoren för techbolag förbättras. Men årsredovisningen vittnar om nya hyresåtaganden i Stockholm i miljardklassen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera