Vi träffar Daniel Ek på Telia Soneras kontor vid Stureplan i Stockholm. Drygt 36 timmar har gått sedan Apple lanserade musiktjänsten Apple Music med buller och bång.
Lyssna på intervjun med Daniel Ek i Digitalpodden
Intervjun är Daniel Eks första efter beskedet att världens största teknikföretag nu är en direkt konkurrent till hans egen skapelse.
“Jag är förvånad över att det tog så lång tid. Men det fanns säkert goda skäl till det”, säger Daniel Ek.
“Jag ser det som en stor validering för det vi egentligen har sagt i sju års tid. Framtiden är strömmad musik. Nu säger världens största bolag att det stämmer”, fortsätter han.
Apple Music innebär en helt ny konkurrenssituation för det svenska bolaget, vars position som marknadsetta tidigare varit relativt ohotad. Spotifys vd är noga med att inte recensera tjänsten i sak (“jag har inte provat själv så det finns inte så mycket jag kan säga”). Men klart är att det är en ödmjuk Daniel Ek som nu för första gången kommenterar Apples inträde på marknaden.
Jag tror inte man måste vara nummer ett för att lyckas. För mig räcker det att vara på topp tre.
“Jag tror inte man måste vara nummer ett för att lyckas. För mig räcker det att vara på topp tre. Men just nu har vi en fördel i att vi är nummer ett på musik. Det är självklart så att vår ambition är att behålla den ledartröjan och inte ge den till någon annan”, säger han.
En snabb titt på siffrorna räcker för att slå fast att det inte handlar om en kamp mellan jämlikar. Enligt nya siffror som släpptes på onsdagen har Spotify sedan starten – för sju år sedan – lyckats skrapa ihop sammanlagt 20 miljoner betalande användare. Som jämförelse säljer Apple ungefär 60 miljoner Iphones varje kvartal.
Genom att förinstallera Apple Music på nya telefoner har Apple en god chans att springa om Spotify inom loppet av bara ett par månader.
Jag tror att Apple kan utbilda marknaden så att vi alla kan växa.
“Det är klart att det är en stor aktör som ger sig in på vår marknad, men den här marknaden mäts i miljarder människor. Om vi tittar både på oss själva och alla andra så är vi små. Vi pratar inte om att ta marknadsandelar från varandra, vi pratar om att göra marknaden större. Jag tror att Apple kan utbilda marknaden så att vi alla kan växa”, säger Daniel Ek.
Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify
Flera gånger återkommer Daniel Ek till samma resonemang: Marknaden för strömmad musik är stor nog för flera. Spotifys målsättning är att vara en av de stora aktörerna, inte nödvändigtvis den enda. Där hoppas han på draghjälp från de stora teknikjättarna.
“Det blir lätt att man pratar om win or lose, antingen så finns man eller så dör man. Jag tror inte det är så dramatiskt. Det kommer att finnas olika aktörer som nischar in sig på olika delar av värdekedjan här. Apple kommer att vara en av dem, Google kommer vara en av dem. Det jag tycker är kul är att ett svenskt bolag faktiskt är med och leder här”, säger han.
Receptet för att möta utvecklingen är redan klart: På onsdagen aviserade Spotify en ny investeringsrunda om totalt 4,3 miljarder kronor. Bland de nya investerarna märks Telia Sonera, som puttar in 950 miljoner kronor i musikföretaget i utbyte mot 1,4 procent av aktierna.
Läs mer: Telia köper in sig i Spotify
Några konkreta besked om vad pengarna ska användas till finns inte än, mer än att Spotify nu vill växla upp tillväxten ytterligare.
“Den här marknaden har nått en vändpunkt nu. Att Apple går in är ett jättebra exempel på det. Mer och mer av datakonsumtionen är strömmad. Det gäller inte bara musik utan även inom film, med Netflix och HBO. Utvecklingen kommer bara att gå fortare och då vill vi ha råd att vara flexibla och aggressiva.”
Den nya investeringsrundan innebär att Spotify nu värderas till 68 miljarder kronor. Det är dubbelt så mycket som när Spotify sist tog in pengar i november 2013. Är det en rimlig siffra?
“Jag lägger inte så mycket vikt vid värderingar. Det är vad marknaden är beredd att betala. Vad jag fokuserar på är tillväxt, tillväxt, tillväxt. Det är prio ett, två, tre, fyra och fem för oss”, säger Daniel Ek.
Lyssna på intervjun med Daniel Ek i Digitalpodden
Telia: "Det är en värdering vi är beredda att betala"
- Telia betalar 952 miljoner kronor för 1,4 procent av aktierna i Spotify. Telia Soneras vd Johan Dennelind försvarar värderingen. ”Vi tycker att det är en värdering vi är beredda att betala. Investeringen ska självklart bära sig själv men det handlar också om att vi tar vårt partnerskap till en helt ny nivå”, säger Johan Dennelind till Di Digital.
- Exakt vad det är som Telia Sonera och Spotify ska utöka sitt samarbete kring får svävande svar. ”Vi har ett världsföretag inom internet, musik och media och ett världsföretag inom telekom. Nu slår vi ihop dem och ser vad vi får ut av det”, säger Johan Dennelind.
- Johan Dennelind nämner analys av data och annonsering som potentiella samarbetsområden. En direkt nytta som Johan Dennelind hoppas dra av samarbetet är tillgång till Spotifys utvecklare. ”Ett av huvudsyftena är att jobba ihop med Daniels gäng”, säger Johan Dennelind.