Hoppa till innehållet

Daniel Ek om misstaget som kunde ha dödat Spotify

Det tog Spotify flera år att inse betydelsen av att utveckla en mobil version av sin tjänst. ”Vi kunde ha dött”, säger Daniel Ek på Slush.

Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.
Daniel Ek delade med sig av sina misstag på techkonferensen Slush på onsdagen.

(Di Digital/Helsingfors) Det är fullsatt vid Slush största scen när Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen tar plats för att berätta hur motgångar har varit en del av deras framgångar. Det är antagligen techkonferensens mest stjärnspäckade scen.

Daniel Ek, som medverkar på Slush för första gången, berättar öppet om hur Spotify stod inför stora problem i början av 2010-talet. Problemet skapades av att Spotify inte hade byggt en egen tjänst för mobilen utan hade tänkt sig använda samma som för andra enheter.

Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.

”Det största problemet vi slogs med var att vi bortsåg från utvecklingen av mobiltjänsten. Vi hade inte ens en licens för mobilprodukten”, säger Spotifys vd på scen.

Foto:

Problemet var Spotifys gratisversion. De som använde Spotify på mobilen blev tvungna att betala för tjänsten. Spotifys investerare kunde då glädja sig åt att konverteringgraden från gratislyssnare till prenumerant var hög, men det hade andra negativa följder, enligt Daniel Ek.

”Vi är väldigt beroende av ett aktivt community och när möjligheten till en gratisversion försvann påverkade det det. När vi upptäckte det tänkte vi, 'Holy shit, we made a strategic mistake three years ago'. Vi var då tvungna att gå tillbaka till musikindustrin och säga att det ni brukade få betalt för förut, kommer ni nu behöva ge oss gratis. Det var inte lätt att sälja in”, säger han.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Ek

”Vi hade kunnat dö då. Det här var 2013. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser. Men jag avskyr misslyckanden.”

Det är inte den enda läxan som Daniel Ek delar med sig av från scenen på Slush. Spotify har tidigare blivit omskrivet för ett utbrett missnöje på bolagets avdelning. Det hör möjligen ihop med Daniel Eks tidigare sätt att se på personalfrågor.

”Jag var den enda HR-personen på Spotify under lång tid. Jag såg inte värdet i att göra det på något annat sätt. Och om man tittar tillbaka så ser man att våra ratings för att arbeta på Spotify var urusla tills vi började investera i HR”, säger Daniel Ek.

Trots att Niklas Zennström har fler misslyckade bolag bakom sig än Daniel Ek så är han också mer positiv till dem. Han ser nederlag som en del av processen.

”Vi måste ha en kultur som omfamnar misslyckanden”, säger Niklas Zennström.

Bara genom att våga tänka stort kommer dagens startupbolag att lyckas, säger han. Det är också anledningen till att Niklas Zennström grundade Atomico. Han tar upp Kazaa, som misslyckades men vars teknik ledde till det som senare blev Skype.

”Det gjorde mig starkare när vi höll på att misslyckas”, säger Niklas Zennström.

Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”

Foto:

Di Digitals Mimi Billing rapporterar direkt från Slush

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera