(Di Digital/Helsingfors) Det är fullsatt vid Slush största scen när Daniel Ek, Niklas Zennström och Supercells vd Ilkka Paananen tar plats för att berätta hur motgångar har varit en del av deras framgångar. Det är antagligen techkonferensens mest stjärnspäckade scen.
Daniel Ek, som medverkar på Slush för första gången, berättar öppet om hur Spotify stod inför stora problem i början av 2010-talet. Problemet skapades av att Spotify inte hade byggt en egen tjänst för mobilen utan hade tänkt sig använda samma som för andra enheter.
Jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser.
”Det största problemet vi slogs med var att vi bortsåg från utvecklingen av mobiltjänsten. Vi hade inte ens en licens för mobilprodukten”, säger Spotifys vd på scen.
Problemet var Spotifys gratisversion. De som använde Spotify på mobilen blev tvungna att betala för tjänsten. Spotifys investerare kunde då glädja sig åt att konverteringgraden från gratislyssnare till prenumerant var hög, men det hade andra negativa följder, enligt Daniel Ek.
”Vi är väldigt beroende av ett aktivt community och när möjligheten till en gratisversion försvann påverkade det det. När vi upptäckte det tänkte vi, 'Holy shit, we made a strategic mistake three years ago'. Vi var då tvungna att gå tillbaka till musikindustrin och säga att det ni brukade få betalt för förut, kommer ni nu behöva ge oss gratis. Det var inte lätt att sälja in”, säger han.
Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Ek
”Vi hade kunnat dö då. Det här var 2013. Men jag tror att alla framgångsrika bolag har åtminstone tre nära-döden-upplevelser. Men jag avskyr misslyckanden.”
Det är inte den enda läxan som Daniel Ek delar med sig av från scenen på Slush. Spotify har tidigare blivit omskrivet för ett utbrett missnöje på bolagets avdelning. Det hör möjligen ihop med Daniel Eks tidigare sätt att se på personalfrågor.
”Jag var den enda HR-personen på Spotify under lång tid. Jag såg inte värdet i att göra det på något annat sätt. Och om man tittar tillbaka så ser man att våra ratings för att arbeta på Spotify var urusla tills vi började investera i HR”, säger Daniel Ek.
Trots att Niklas Zennström har fler misslyckade bolag bakom sig än Daniel Ek så är han också mer positiv till dem. Han ser nederlag som en del av processen.
”Vi måste ha en kultur som omfamnar misslyckanden”, säger Niklas Zennström.
Bara genom att våga tänka stort kommer dagens startupbolag att lyckas, säger han. Det är också anledningen till att Niklas Zennström grundade Atomico. Han tar upp Kazaa, som misslyckades men vars teknik ledde till det som senare blev Skype.
”Det gjorde mig starkare när vi höll på att misslyckas”, säger Niklas Zennström.
Läs mer: Zennströms hållbara duschbolag: ”Vi växer i raketfart”
Di Digitals Mimi Billing rapporterar direkt från Slush