Hoppa till innehållet

Daniel Wellington-grundaren har investerat i Klarna

Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander har investerat 50 miljoner kronor i Klarna. Aktierna uppges ha köpts av Niklas Adalberth, en av Klarnas tre grundare, som velat finansiera välgörenhetsprojekt.

 

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander.Bild: Jack Mikrut

Enligt Klarnas aktiebok, det vill säga boken där samtliga aktieägare listas, äger bolaget JFT Holdings en post som är värd 53 miljoner kronor, baserat på Klarnas senaste värdering på 19 miljarder kronor, rapporterar techsajten Breakit.

Bakom JFT Holdings står klockmärket Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander. Klockmärket Daniel Wellington startades 2011 och 2015 gjorde bolaget en vinst på över en halv miljard kronor. Enligt Veckans Affärer uppgår Filip Tysanders förmögenhet till en miljard kronor.

Läs mer: Walerud: ”Så blev jag Klarnas första investerare”

Enligt Breakits uppgifter köpte Filip Tysander Klarna-aktierna av Niklas Adalberth, en av Klarnas tre medgrundare, som uppges velat finansiera sitt välgörenhetsprojekt Norrsken.

Övriga aktieägare i Klarna är Jane Walerud, affärsängel och tidig investerare i bolaget, som äger aktier för över 100 Mkr. Di Digital har tidigare berättat om hur Jane Walerud mötte Klarna-grundarna på en julfest på Handelshögskolan i Stockholm och hur programmeringsspråket Erlang hjälpte till att forma Klarna.

Läs mer: "Utan Erlang, inget Klarna"

Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert äger aktier för drygt 21 Mkr vardera, medan Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico äger aktier till ett värde av 565 Mkr.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera