Hoppa till innehållet

Danny Saucedo investerar i hälsotech

Active Brands Group vill göra människor mer hälsosamma med hjälp av hårdvara och digitala tjänster. Nu tar bolaget in en rad välkända profiler som investerare.

Artisten och Grammis-vinnaren Danny Saucedo investerar i Active Brands Group.
Artisten och Grammis-vinnaren Danny Saucedo investerar i Active Brands Group.Bild: TT

Active Brands Group grundades 2015 och har som affärsidé att leverera produkter som ska underlätta människors vanor och få dem att leva hälsosammare. Bland produkterna finns bland annat varumärket Weightsoles, som är en sula med vikter som läggs i skorna och ska öka människors förbränning när de rör på sig och en tjänst för digital utprovning av ortopediska inlägg.

Nu väljer en rad profiler att investera i bolaget. Bland investerarna finns Ryska Posten (NTL)-grundaren Daniel Pilotti och entreprenören Emad Zand, som nyligen sålde sitt bolag Avesina Healthcare för nära 200 miljoner kronor. Även entreprenören Helene Nathhorst Spångberg, artisten Danny Saucedo och den tidigare fotbollsspelaren Jesper Blomqvist går in som delägare.

Danny Saucedo har bland annat tävlat och programlett Melodifestivalen. Investeringen i Active Brands Group blir det första steget artisten tar i affärsvärlden.

"När jag hörde idén tyckte jag att det var en väldigt smart grej med att fokus ligger på hälsa. Det var något jag ville vara med på", säger Danny Saucedo till Di Digital.

Läs mer: Youtube-stjärnan vill locka fler tjejer till techscenen

Företaget ser Danny Saucedo och Jesper Blomqvist som goda ambassadörer för företaget. Och Danny Saucedo är inte främmande för att göra fler investeringar på området.

"Jag har hållit på med mitt artisteri i tio års tid. Det hade varit kul att se saker växa och investera pengar i något man tror på. Men det måste vara något jag lever för, som träning och hälsa.", säger han.

Läs mer: Mikael Persbrandt investerar i tatuerings startup

Kassastillskottet på 3,75 miljoner kronor till Active Brands Group är öronmärkt för expansion.

"Vi försöker titta på hur samhället ser ut och vad svenskarna behöver. Just Weightsoles, som vi själva äger, kommer vi försöka lansera vidare. USA blir första stället vi försöker lansera i", säger bolagets vd Peter Hedström.

Läs mer: Ska bli ett "Swish för utlandsbetalningar"

Han ser ett problem i att många svenskar är stillasittande, och vill genom sina produkter maximera resultatet från de rörelser svenskarna väl gör. Produkten Weightsole är enligt honom ett talande exempel.

"Går du endast på jobbet, och går 10 000 steg med de här sulorna, så har du burit fem ton extra på en dag. Så då blir det träning utan att man tränar", säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera