Annons
Artisten och Grammis-vinnaren Danny Saucedo investerar i Active Brands Group.

Danny Saucedo investerar i hälsotech

Touchteknikens framtid skapar möjligheter inom nya områden SPONSRAT AV Tangiamo

Efter domen: Uber lämnar Danmark

Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi (tv), Zeniths Tommy Jacobsson (mitten) och Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam.

Svenska Zenith fortsätter investera i Truecaller

Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.

Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Danny Saucedo investerar i hälsotech

Artisten och Grammis-vinnaren Danny Saucedo investerar i Active Brands Group.
Artisten och Grammis-vinnaren Danny Saucedo investerar i Active Brands Group. Foto: TT
Active Brands Group vill göra människor mer hälsosamma med hjälp av hårdvara och digitala tjänster. Nu tar bolaget in en rad välkända profiler som investerare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Active Brands Group grundades 2015 och har som affärsidé att leverera produkter som ska underlätta människors vanor och få dem att leva hälsosammare. Bland produkterna finns bland annat varumärket Weightsoles, som är en sula med vikter som läggs i skorna och ska öka människors förbränning när de rör på sig och en tjänst för digital utprovning av ortopediska inlägg.

Nu väljer en rad profiler att investera i bolaget. Bland investerarna finns Ryska Posten (NTL)-grundaren Daniel Pilotti och entreprenören Emad Zand, som nyligen sålde sitt bolag Avesina Healthcare för nära 200 miljoner kronor. Även entreprenören Helene Nathhorst Spångberg, artisten Danny Saucedo och den tidigare fotbollsspelaren Jesper Blomqvist går in som delägare.

Danny Saucedo har bland annat tävlat och programlett Melodifestivalen. Investeringen i Active Brands Group blir det första steget artisten tar i affärsvärlden.

"När jag hörde idén tyckte jag att det var en väldigt smart grej med att fokus ligger på hälsa. Det var något jag ville vara med på", säger Danny Saucedo till Di Digital.

Läs mer: Youtube-stjärnan vill locka fler tjejer till techscenen

Företaget ser Danny Saucedo och Jesper Blomqvist som goda ambassadörer för företaget. Och Danny Saucedo är inte främmande för att göra fler investeringar på området.

"Jag har hållit på med mitt artisteri i tio års tid. Det hade varit kul att se saker växa och investera pengar i något man tror på. Men det måste vara något jag lever för, som träning och hälsa.", säger han.

Läs mer: Mikael Persbrandt investerar i tatuerings startup

Kassastillskottet på 3,75 miljoner kronor till Active Brands Group är öronmärkt för expansion.

"Vi försöker titta på hur samhället ser ut och vad svenskarna behöver. Just Weightsoles, som vi själva äger, kommer vi försöka lansera vidare. USA blir första stället vi försöker lansera i", säger bolagets vd Peter Hedström.

Läs mer: Ska bli ett "Swish för utlandsbetalningar"

Han ser ett problem i att många svenskar är stillasittande, och vill genom sina produkter maximera resultatet från de rörelser svenskarna väl gör. Produkten Weightsole är enligt honom ett talande exempel.

"Går du endast på jobbet, och går 10 000 steg med de här sulorna, så har du burit fem ton extra på en dag. Så då blir det träning utan att man tränar", säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post