Hoppa till innehållet

Danska Uberchaufförer utvecklar hemlig taxitjänst

Fler än 500 Uberchaufförer fortsätter att köra taxi när Uber lämnar Danmark. I hemlighet utvecklas en ny app som ska vara klar dagen efter att Uber stänger sin tjänst.

Uber-appen på väg bort från Danmark.
Uber-appen på väg bort från Danmark.

Uber, med omkring 2000 chaufförer i Danmark, lämnar landet den 18 april. Bakom beslutet ligger den nya taxilagen  som skulle öppna upp konkurrensen på taximarknaden. Lagen innebär att antalet taxilicenser inte längre begränsas, men lagen innebär också en skärpning på andra områden, till exempel krävs att alla taxibilar är utrustade med taxameter och sätessensorer.

Läs mer: Efter domen: Uber lämnar Danmark 

Ubers besked har fått fler än 500 chaufförer att gå samman för att skapa en ny taxitjänst. 

”Vi arbetar på en backuplösning för att undvika att chaufförerna hamnar i en sämre situation och så kan vi hjälpa köpenhamnarna att fortsätta ta sig runt”, säger Per Jakobsen, talesman för de danska Uberchaufförerna, till Berlingske. 

Läs mer: Danska Uber-förare döms till böter 

Enligt Per Jakobsen kallas projektet för relationskörning. Chaufförerna ger sina kunder visitkort som alla har samma telefonnummer och som går till en gemensam förening. Därigenom skapas en relation mellan passagerare och chaufför och initiativtagarna menar man att tjänsten därmed inte klassas som taxirörelse. 

”Vi är Danmark, föreningarnas land, så vi har startat en förening som vi alla är medlemmar i. Det skapas en relation till föreningen när man ger visitkortet vidare till potentiella kunder”, säger han.

Per Jakobsen säger att den nya tjänsten ska hålla samma prisnivå som Uber.

Läs mer: Dansk Netto-ägare tar upp kampen mot Amazon

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera