Hoppa till innehållet

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Danska Shopbox säljer betalningssystem särskilt utformade för restaurang- och servicebranschen. Nu tar bolaget in motsvarande 19 Mkr och går in på den svenska marknaden.

Det danska startupbolaget Shopbox säljer mjukvara för kassasystem, särskilt utvecklad för hotell-, restaurang- och servicesektorn. Tanken är att samla alla handlarens behov – från betalningar till redovisning, rabatter och erbjudanden – i en och samma app.

“Vi ser det som att vi bygger mjukvaran runt själva betalningen”, säger vd och medgrundare Christian Ziegler till Di Digital.

Bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner danska kronor i finansiering. Nu fylls kassan på med ytterligare 15 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 19 Mkr, från svenska Zenith Ventures. Zenith Ventures är sedan tidigare delägare i bland annat Zound industries, Urb-it och Vionlabs.

Samtidigt gör Shopbox entré på den svenska marknaden. Försäljningschefen Joachim Bäckgren har rekryterats från it-företaget Visma för att leda verksamheten i Sverige.

Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare.

Christian Ziegler är noga med att Shopbox inte är en direkt konkurrent till betalföretag som exempelvis svenska Izettle eller Bambora.

“Tanken är att vi lägger oss ovanpå deras system. Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare. De sköter betalningen och vi bygger tjänster runt omkring”, säger han.

Han exemplifierar med en fotbollsförening. Med en lösning från Shopbox skulle till exempel AIK Fotboll kunna erbjuda försäljning av biljetter och merchandise samt mat och dryck under matchen, inifrån den egna mobilappen.

Shopbox lanserade i hemlandet Danmark i april och har idag ett hundratal barer och restauranger på kundlistan, bland dem saluhallen Torvehallerna i centrala Köpenhamn. Inom ett par veckor hoppas bolaget kunna presentera sin första storkund i Stockholmsområdet, säger Christian Ziegler.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is – byter fokus mot företag

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera