Annons

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Godisförsäljningen på nätet ökade företagets omsättning med 700 % SPONSRAT AV Net Trading Group

Lars Terney, partner på Nordic Capital och Per Franzén, partner på EQT. Foto: Nordic Capital/Gustav Gräll. Kollage.

Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen

”Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet”

Thord D. Hedengren är författare, startupgrundare samt bloggare på Di Digital.

Blogg: Låt oss prata om vädret

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Danska Shopbox säljer betalningssystem särskilt utformade för restaurang- och servicebranschen. Nu tar bolaget in motsvarande 19 Mkr och går in på den svenska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det danska startupbolaget Shopbox säljer mjukvara för kassasystem, särskilt utvecklad för hotell-, restaurang- och servicesektorn. Tanken är att samla alla handlarens behov – från betalningar till redovisning, rabatter och erbjudanden – i en och samma app.

“Vi ser det som att vi bygger mjukvaran runt själva betalningen”, säger vd och medgrundare Christian Ziegler till Di Digital.

Bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner danska kronor i finansiering. Nu fylls kassan på med ytterligare 15 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 19 Mkr, från svenska Zenith Ventures. Zenith Ventures är sedan tidigare delägare i bland annat Zound industries, Urb-it och Vionlabs.

Samtidigt gör Shopbox entré på den svenska marknaden. Försäljningschefen Joachim Bäckgren har rekryterats från it-företaget Visma för att leda verksamheten i Sverige.

Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare.

Christian Ziegler är noga med att Shopbox inte är en direkt konkurrent till betalföretag som exempelvis svenska Izettle eller Bambora.

“Tanken är att vi lägger oss ovanpå deras system. Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare. De sköter betalningen och vi bygger tjänster runt omkring”, säger han.

Han exemplifierar med en fotbollsförening. Med en lösning från Shopbox skulle till exempel AIK Fotboll kunna erbjuda försäljning av biljetter och merchandise samt mat och dryck under matchen, inifrån den egna mobilappen.

Shopbox lanserade i hemlandet Danmark i april och har idag ett hundratal barer och restauranger på kundlistan, bland dem saluhallen Torvehallerna i centrala Köpenhamn. Inom ett par veckor hoppas bolaget kunna presentera sin första storkund i Stockholmsområdet, säger Christian Ziegler.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is – byter fokus mot företag

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post