Hoppa till innehållet

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Danska Shopbox säljer betalningssystem särskilt utformade för restaurang- och servicebranschen. Nu tar bolaget in motsvarande 19 Mkr och går in på den svenska marknaden.

Det danska startupbolaget Shopbox säljer mjukvara för kassasystem, särskilt utvecklad för hotell-, restaurang- och servicesektorn. Tanken är att samla alla handlarens behov – från betalningar till redovisning, rabatter och erbjudanden – i en och samma app.

“Vi ser det som att vi bygger mjukvaran runt själva betalningen”, säger vd och medgrundare Christian Ziegler till Di Digital.

Bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner danska kronor i finansiering. Nu fylls kassan på med ytterligare 15 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 19 Mkr, från svenska Zenith Ventures. Zenith Ventures är sedan tidigare delägare i bland annat Zound industries, Urb-it och Vionlabs.

Samtidigt gör Shopbox entré på den svenska marknaden. Försäljningschefen Joachim Bäckgren har rekryterats från it-företaget Visma för att leda verksamheten i Sverige.

Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare.

Christian Ziegler är noga med att Shopbox inte är en direkt konkurrent till betalföretag som exempelvis svenska Izettle eller Bambora.

“Tanken är att vi lägger oss ovanpå deras system. Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare. De sköter betalningen och vi bygger tjänster runt omkring”, säger han.

Han exemplifierar med en fotbollsförening. Med en lösning från Shopbox skulle till exempel AIK Fotboll kunna erbjuda försäljning av biljetter och merchandise samt mat och dryck under matchen, inifrån den egna mobilappen.

Shopbox lanserade i hemlandet Danmark i april och har idag ett hundratal barer och restauranger på kundlistan, bland dem saluhallen Torvehallerna i centrala Köpenhamn. Inom ett par veckor hoppas bolaget kunna presentera sin första storkund i Stockholmsområdet, säger Christian Ziegler.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is – byter fokus mot företag

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera