Hoppa till innehållet

Danskt betalbolag tar in 19Mkr, gör entré i Sverige

Danska Shopbox säljer betalningssystem särskilt utformade för restaurang- och servicebranschen. Nu tar bolaget in motsvarande 19 Mkr och går in på den svenska marknaden.

Det danska startupbolaget Shopbox säljer mjukvara för kassasystem, särskilt utvecklad för hotell-, restaurang- och servicesektorn. Tanken är att samla alla handlarens behov – från betalningar till redovisning, rabatter och erbjudanden – i en och samma app.

“Vi ser det som att vi bygger mjukvaran runt själva betalningen”, säger vd och medgrundare Christian Ziegler till Di Digital.

Bolaget har tidigare tagit in 10 miljoner danska kronor i finansiering. Nu fylls kassan på med ytterligare 15 miljoner danska kronor, motsvarande ungefär 19 Mkr, från svenska Zenith Ventures. Zenith Ventures är sedan tidigare delägare i bland annat Zound industries, Urb-it och Vionlabs.

Samtidigt gör Shopbox entré på den svenska marknaden. Försäljningschefen Joachim Bäckgren har rekryterats från it-företaget Visma för att leda verksamheten i Sverige.

Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare.

Christian Ziegler är noga med att Shopbox inte är en direkt konkurrent till betalföretag som exempelvis svenska Izettle eller Bambora.

“Tanken är att vi lägger oss ovanpå deras system. Det handlar om att göra kassan till någonting mer än bara en kortläsare. De sköter betalningen och vi bygger tjänster runt omkring”, säger han.

Han exemplifierar med en fotbollsförening. Med en lösning från Shopbox skulle till exempel AIK Fotboll kunna erbjuda försäljning av biljetter och merchandise samt mat och dryck under matchen, inifrån den egna mobilappen.

Shopbox lanserade i hemlandet Danmark i april och har idag ett hundratal barer och restauranger på kundlistan, bland dem saluhallen Torvehallerna i centrala Köpenhamn. Inom ett par veckor hoppas bolaget kunna presentera sin första storkund i Stockholmsområdet, säger Christian Ziegler.

Läs även: Urb-it lanserar i Paris och bygger i London

Läs även: Hajpade videotjänsten Vionel läggs på is – byter fokus mot företag

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera