Hoppa till innehållet

Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Hittills i år har healthtech-bolagen tagit in över 400 miljoner kronor i riskkapital. Di Digital reder ut varför sektorn är på väg att explodera.

Svenska healthtech-sektorn är stekhet. Foto: kollage.
Svenska healthtech-sektorn är stekhet. Foto: kollage.

Privata aktörer inom ­vården har länge haft en gynnsam situation. I  kombination med nya tekniska lösningar inom hälsa har intresset ökat för att investera i nykomlingar i sektorn. I fjol investerades 434 miljoner ­kronor i 19 svenska onoterade bolag inom hälsa, enligt uppgifter från databasen Nordic Tech List.

Läs mer: 12 startupbolag som vill digitalisera vården

Förutom riskkapitalbolag som ­Creandum, EQT Ventures och Industrifonden har även investment­bolaget Kinnevik och försäkrings­bolaget Länsförsäkringar investerat i den digitala vården.

Även från regeringshåll uppmuntrar man landsting att släppa in privata aktörer.

”Ta en Iphone till exempel, dess stora styrka är att du kan ha olika appar från ett flertal leverantörer. På samma sätt får vården inte stänga ute olika alternativ”, sa folkhälso­minister Gabriel Wikström (S) i en intervju med Di Digital tidigare i våras.

Foto: Erik Nylander/ TT

De digitala vårdcentralerna har lockat till sig mest av riskkapitalet som går till sektorn. Tidigare i maj tog Malmöbolaget Min Doktor (NTL) in 218 miljoner kronor i riskkapital.

Läs även: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

I stället för att erbjuda fysiska läkarbesök sker läkarkontakten via telefon, chatt och videolänk. Sammanlagt har de två största digitala vårdcentralerna, Min Doktor och Kry (NTL), tagit in över 400 Mkr av riskkapitalbolag och affärsänglar.

Creandum var en av investerarna när Kry tog in 60 miljoner kronor i augusti i fjol.

”Man kan se det som att det finns två spår inom nya digitala hälsobolag. Det ena är att förbättra primär­vården, som med exempelvis Krys plattform. Det är en väldigt bred ­produkt som vänder sig till många”, säger Creandums partner Fredrik Cassel.

Foto:

Läs även: Ersättningen till digitala vårdcentraler kan halveras 

”Det andra spåret är mer nischat där man behandlar vissa sjukdomar, som kroniska sjukdomar, på ett mycket mer effektivt sätt om man bara koncentrerar sig på en.”

Diabetes typ 2 är en sådan sjukdom som ett flertal nya bolag har lagt sitt fokus på, och det är även ett område där även techjättar som Apple och Google har investerat i.

I Sverige gjorde investmentbolaget Kinnevik så sent som i mars en investering på 112 Mkr i det amerikanska dia­betesbolaget Livongo Health. ­Creandum har sedan 2014 valt att investera i konkurrenten Virta, med bas i Silicon Valley. Men även andra nischer bland hälsobolagen har fått både uppmärksamhet i medier och kapitaltillskott. Ett av bolagen är Malmöbolaget Arthro (NTL), med fokus på digital vård för artrospatienter. Ett annat är Natural Cycles (NTL) som har tagit fram ett digitalt preventivmedel med cirka 65 Mkr i externt kapital för internationell expansion.

Läs även: Apple uppges i tysthet satsa på diabetesbekämpning 

Fredrik Cassel ser det växande antalet digitala hälsobolag, både nischade och breda, som en del av en samhällsförändring, där privatpersoner tar ett större ansvar för och intresserar sig för den egna hälsan.

”Det som är grymt spännande här är förändringen som sker när man sätter makten i händerna på konsumenten”, säger han.

I och med digitaliseringen har information om hälsotillstånd och sjukdomar blivit alltmer lättillgänglig och en större andel privatpersoner än tidigare tar i dag hjälp av digitala produkter för att hålla koll på sin hälsa. Det har även märkts på antalet digitala hälsobolag som erbjuder ­produkter i förebyggande syfte.

Det som är grymt spännande här är förändringen som sker när man sätter makten i händerna på konsumenten.

Bolaget bakom hjärtläsaren Coala Life (NTL) är ett av dessa. Med sin trådlösa hjärtmonitor vill man minska oron för ­allvarliga hjärtsjukdomar och även kunna flagga för om någon ligger i riskzonen.

”Coala hjälper till med att minska andelen onödiga vårdbesök rela­terade till hjärtat, möjliggör effektivare hjärtutredningar och bidrar till att upptäcka symtom för hjärtsjuk­domar i ett tidigare skede än i dag. Hundratusentals svenskar lever exempelvis med hjärtflimmer utan att ens veta om det och att upptäcka symptomen i tid kan vara helt av­görande”, säger Philip Siberg, vd för bolaget.

Coala Life har tagit in drygt 70 Mkr av näringslivskändisar, bland dem Laurent Leksell, styrelseordförande för Elekta, och Anders Nyrén, tidigare vd för Industrivärden.

Läs även: Näringslivstopparna satsar fler miljoner i Coala Life 

Ett annat bolag med förebyggande insatser är Werlabs (NTL). Efter ett blodprov får kunden närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet till en kostnad av en dryg tusenlapp.

Werlabs började sin resa på H2 Healthhub i Stockholm, ett kontorshotell för startupbolag inom hälsa som lanserades 2016. I dag har hubben 25 medlemsbolag.

”Det har dykt upp en massa nya lösningar för att förbättra vården men ett problem är hur man ska koppla in lösningarna i det existerande sjukvårds- och hälsosystemet. Jag tror att det krävs att små teknikbolag, stor­bolag och vårdgivare tillsammans hittar ett sätt att göra det. Då är det bra att ha en mötesplats där man kan träffas”, säger hubbens vd och medgrundare Paul Beatus.

Foto: Jesper Frisk

Läs även: Werlabs sålde blodanalyser för 18 miljoner 

Bolagen på H2 Healthub fokuserar på alltifrån drönare som transporterar medicin till lösningar inom psykisk ohälsa. Just psykisk ohälsa har även lyfts fram av ministern Gabriel Wikström som ett område där digitala lösningar kan göra stor skillnad.

”Där har vissa undersökningar visat att man kommer längre med rådgivning över nätet, dels för att man ökar tillgängligheten, dels för att det kanske är lättare för vissa att öppna sig i skriftlig form”, säger han.

Två bolag som har gett sig in på det här området är Remente (NTL) i Göteborg och Competencer (NTL) i Stockholm. Remente genomför ett pilotprojekt för att hjälpa terapipatienter på en avdelning på Sahlgrenska Uni­ver­sitetssjukhuset.

Det handlar om att minska trycket på vården genom lösningar som är flexibla och tillgängliga för individen.

Competencer, med Klarnagrundaren Niklas Adalberth som finansiär, erbjuder i stället privatpersoner hjälp att hitta rätt terapeut eller mentor, med digitala och fysiska möten.

”Både psykisk ohälsa och stress­relaterade sjukskrivningar ökar. Genom att ta bort barriären och avdramatisera terapi hoppas vi kunna hjälpa folk innan de blir så dåliga att de måste vända sig till vården. På det sättet hoppas vi kunna vara med och förebygga psykisk ohälsa. Det handlar om att minska trycket på vården genom lösningar som är flexibla och tillgängliga för individen”, säger Janna Jarlman, medgrundare av Competencer. 

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera