Hoppa till innehållet

Därför är jämställdhet bra för affärerna

Jämställdhet handlar inte bara om rättvisa, det är också bra för affärerna. Det säger den brittiska it-profilen Jacqueline de Rojas. Här är två undersökningar som ger henne rätt.

Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUK
Jacqueline de Rojas är europachef på Citrix och chef för branschorganisationen TechUKFoto: Jack Mikrut

Di Digital har i flera  artiklar uppmärksammat den skeva könsfördelningen på den svenska internet- och startupscenen.

En som ägnar en stor del av sin yrkestid åt frågan är Jacqueline de Rojas. Som Europachef för it-jätten Citrix och chef för den brittiska branschorganisationen TechUK är hon en av den europeiska teknikscenens mäktigaste kvinnor. Di Digital fick ett samtal med henne under en blixtvisit i Sverige.

Organisationen TechUK representerar över 850 medlemsföretag med sammanlagt över 700 000 anställda, från jättar som Apple och Facebook till små, snabbväxande bolag ur den brittiska startupsektorn.

Under Jacqueline de Rojas ledning har organisationen gjort jämställdhet till en prioriterad fråga. Det kommer att vara avgörande för tekniksektorns framtid att bättra sig på området, anser hon.

“Det är ganska tröttsamt att prata om det som bara en rättvisefråga. Det finns en massa saker i världen som är orättvisa. Det som behövs är en förståelse för att jämställdhet är viktigt för affärerna”, säger hon.

Jacqueline de Rojas pekar på två undersökningar som stöd för påståendet. Den ena genomfördes av konsultbolaget McKinsey och innefattade över 50 000 anställda hos den franska cateringjätten Sodexo. Undersökningen visade att arbetsgrupper med mellan 40 och 60 procent kvinnor levererar jämnare och mer förutsägbara resultat över tid, med högre lönsamhet samt bättre kund- och medarbetarnöjdhet.

Den andra undersökningen genomfördes av organisationen Catalyst och granskade resultat och försäljning hos USA:s 500 största företag. Enligt resultatet så levererar bolag med högre andel kvinnor i styrelsen också konsekvent högre vinstmarginaler.

Läs även: Di Digital granskar: Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till män

“En mer balanserad könsfördelning i ledningen är oftast en bättre spegling av bolagets marknad. Det är egentligen inte konstigare än så”, säger Jacqueline de Rojas.

I Sverige har diskussionen om jämställdhet tidvis lutat åt kvotering. I fjol flaggade nuvarande näringsminister Mikael Damberg för att lagstifta fram kvoterade bolagsstyrelser. Jacqueline de Rojas håller inte med.

“Min personliga uppfattning är att jag inte håller med. Anledningen är att om jag själv kvoterades in på ett jobb skulle jag känna att jag inte var den bästa kandidaten, även om jag var det. Med det sagt tycker jag att varje rekrytering ska ske från ett urval med mångfald, inte bara vad gäller kön”, säger hon.

Läs även: Debatt: Sluta prata om jämställdhet, gör någonting istället!

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera