Hoppa till innehållet

Därför är serieentreprenörerna viktiga för tech-Sveriges framtid

En liten skara serieentreprenörer utgör en oproportionerligt stor del av det svenska teknikundret. Di Digital har kartlagt Sveriges främsta serieentreprenörer under 40.

Susanne Najafi har grundat riskkapitalfonden Backing Minds och bland annat bolagen Clearlii och Lokalii. Jarno Vanhatapio har grundat Nelly.com, Zoozoo.com och Na-kd. Carl Fritjofsson har grundat bolagen har grundat Wrapp, HDWR och Rewind. Louise Fritjofsson har grundat bolagen Popsox, Adprofit, Vint och Rewind. Kollage Di Digital.
Susanne Najafi har grundat riskkapitalfonden Backing Minds och bland annat bolagen Clearlii och Lokalii. Jarno Vanhatapio har grundat Nelly.com, Zoozoo.com och Na-kd. Carl Fritjofsson har grundat bolagen har grundat Wrapp, HDWR och Rewind. Louise Fritjofsson har grundat bolagen Popsox, Adprofit, Vint och Rewind. Kollage Di Digital.

Niklas Zennström (NTL), Hjalmar Winbladh (NTL) och Jane Walerud (NTL). Alla har de startat framgångsrika techbolag för att sedan sadla om och bli investerare i världsklass.

Zennström inledde exempelvis sin karriär genom att starta fildelningstjänsten Kazaa och sedan telefonitjänsten Skype, som såldes till Microsoft 2011 för 8,5 miljarder dollar. Idag är han den tongivande partnern bakom riskkapitaljätten Atomico, som nyligen tog in 6,5 miljarder kronor i en jättelik kapitalrunda.

Även affärsängeln Jane Walerud har en bakgrund som så kallad serieentreprenör. Hon var med och grundade Bluetail 1998, ett tidigt molnbolag för mejlhantering som såldes efter 18 månader för 1,4 miljarder kronor till ett bolag som köptes av Nortel. Idag är hon en av Sveriges främsta affärsänglar, känd för att vara först att investera i betalbolaget Klarna, som idag värderas till minst 19 miljarder kronor.

De flesta framgångsrika bolag grundas av entreprenörer som har några bolag under bältet.

Serieentreprenören Hjalmar Winbladh är en annan profil som löpt linan ut. Han inledde karriären med att grunda det mobila internetbolaget Sendit, som såldes till Microsoft för 1,3 miljarder kronor 1999. Sedan dess har han varit med och grundat Rebtel, Epidemic Sound, Sinch och Wrapp, och idag partner på EQT Ventures med 5,3 i senaste fonden.

“De flesta framgångsrika bolag grundas av entreprenörer som har några bolag under bältet. Många tar med sig sina erfarenheter in i framtida företagsstarter och investeringar”, säger Karl Wennberg, professor vid Linköpings universitet som forskat i ämnet.

Just nu är en generationsväxling på gång. Niklas Zennströms Atomico har exempelvis nyligen investerat i Automile, Jens Nylanders (NTL) tredje techbolag. Bolaget, som kopplar upp fordon till nätet, värderas redan idag till en halv miljard kronor.

Läs mer: Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

För att hitta morgondagens tongivande bolagsbyggare har Di Digital tagit fram en lista med 40 av Sveriges hetaste serieentreprenörer under 40.

Med på listan är bland andra Susanne Najafi (NTL), som i fjol grundade riskkapitalbolaget Backing Minds ihop med Sara Wimmercranz (NTL). Hon har hunnit starta tre techbolag, bland annat det som idag är Eleven.se, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård.

“Mitt entreprenörskap har gett mig en förståelse för att det kan gå upp och ner, och att misstag och problem är en del av resan. Problemlösningsförmåga är en av de viktigaste egenskaper vi tittar på när vi investerat i techbolag”, säger den idag 35-åriga investeraren.

En annan person som utmärker sig på listan är Johanna Björklund (NTL), en ingenjör från Umeå som 2007 startade bolaget Codemill, som idag levererar digitala videolösningar till mediebolag, och som gett upphov till ytterligare två bolag inom samma område.

”Jag hoppas kunna bygga fler teknikbolag i framtiden. På sikt skulle jag gärna investera i andra bolag också och hjälpa andra ingenjörer förverkliga sina idéer”, säger den 38-åriga entreprenören som doktorerat i datavetenskap vid Umeå universitet och fortfarande forskar på deltid.

Det kliar lite i fingrarna att starta något nytt snart igen.

En ung bubblare på topplistan är Luca Banderet (NTL), som idag är investerare på EQT Ventures. Blott 27 år gammal har han redan startat två bolag: J12 Ventures, ett konsultbolag som bland annat hjälper storbolag med teknikinriktade avknoppningar, och sparappen NOWO.

“Jag är uppvuxen i Bern, Schweiz och sköter EQT Ventures bolagsjakt i tysk- och fransktalande länder. Men jag tror inte mitt liv som entreprenör är över ännu. Det kliar lite i fingrarna att starta något nytt snart igen”, säger Luca Banderet.

Listan toppas dock av Jarno Vanhatapio (NTL), känd för att som 25 år gammal ha grundat nätbutiken Nelly.com. Efter två framgångsrika bolagsförsäljningar har han nu startat sin tredje nätbutik, Na-kd, som vuxit i raketfart sedan lanseringen i december för ett drygt år sedan. Bolaget har redan en rullande årsomsättning på 220 Mkr, främst från egna varumärken, och värderades till 450 Mkr i den senaste kapitalrundan.


 Foto:
Hela listan över Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40


NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera