Hoppa till innehållet

Därför går det bra för svenska startups – enligt SXSW

De svenska enhörningarna har gett Sverige ett gott rykte i USA. ”Sverige var coolt i England när Svennis var förbundskapten. Nu är Sverige coolt här”, säger Måns Ulvestam, vd på Acast och en av entreprenörerna på plats på SXSW i Austin.

På Nordic Lighthouse samlas flera av svenskarna som samlats på årets SXSW i Austin.
På Nordic Lighthouse samlas flera av svenskarna som samlats på årets SXSW i Austin.Foto: Jesper Frisk

Festivalen och konferensen South by Southwest, SXSW, har fått en allt större betydelse för teknikbolag och riskkapitalister med inriktning på digitalisering. Och för svenska bolag med siktet mot USA finns goda anledningar att vara här.

Måns Ulvestam, vd och medgrundare till Acast

”När vi träffar folk i USA har Sverige väldigt gott rykte. Sverige var coolt i England när Svennis var förbundskapten. Nu är Sverige coolt här. Det är lätt att få till möten och investerare tycker att det är en fördel att man är svensk.”

Läs även: Acast har 30 miljoner lyssningar i månaden

Carl Fritjofsson, investerare på Creandum baserad i San Francisco

Anledningen till varför det går så bra för svenska startupbolag beror delvis på tidigare framgångar och förebilder men även på den svenska marknaden, enligt Carl Fritjofsson.

"Vi har en liten marknad vilket gör att man bygger företag med förutsättningen att man ska vinna en massa andra marknader. Det skapar en kulturell fördel eftersom vi börjar ta tag i de svåra frågorna som distribuerade team och lokaliseringen i ett tidigt skede. Sverige är även en perfekt testmarknad."

"Sedan finns det en tendens i Sverige att man överskattar produkt och design och underskattar försäljningssiffror. Inom det området är bolagen bättre i Silicon Valley", säger Carl Fritjofsson.  

Inga Barchan, vice ordförande på Mooreland partners, en investmentbank med inriktning på förvärv och kapitalanskaffning baserad i New York.

Varför är det viktigt med amerikanska investeringar i svenska bolag?

”Svenska investerare vill gärna få amerikanska medinvesterare i svenska bolag för att bolagen också ska kunna värderas på den privata amerikanska marknaden. Om du får in en amerikansk sponsor kan det öka värderingen på bolaget.”

”Samtidigt fungerar amerikanskt kapital för ett svenskt bolag som en stämpel på trovärdighet. Att få Sequoia som investerare är lite av en certifieringsstämpel som öppnar många dörrar”, säger Inga Barchan.

Oscar Stenström, statssekreterare till näringsminister Mikael Damberg

Oscar Stenström är på SXSW tillsammans med utsända från andra svenska myndigheter. I ett gemensamt evenemang på Nordic Light House har Sverige och andra nordiska länder arrangerat paneldebatter och kvällsunderhållning under festivalen.

”Det här är en del av regeringens exportstrategi. Det vi vill uppnå här är många kontaktytor mellan kapital och startupbolag men också marknadsföra varumärket Sverige”.

Finns det ett behov för svenska myndigheter att vara på SXSW?

"Annars skulle vi inte vara här. Eftersom South by Southwest är så stort är det viktigt. Men det här är inte bara viktigt för oss utan även för bolag i Silicon Valley, reklambyråerna i New York och för våra företag som vill göra offentliga upphandlingar i Washington och i Florida."

Liselott Johansson, medgrundare till bolaget Greater than

Svenskgrundade Greater Than erbjuder bilförsäkringar beroende på hur mycket du kör. Medgrundaren Liselott Johansson är en av många entreprenörer på SXSW som har ett kontor i Palo Alto, Silicon Valley.

”För oss är det bra att finnas i Palo Alto där det finns nätverk som förstår det vi håller på med och ser fördelarna med vår teknologi. Vi har även kontor i Bryssel men Stockholm är vår bas. Vi vill förändra hur vi använder våra bilar och då vill vi finnas närvarande på de platser där det händer mycket”, säger hon.

Carl-Michael Herlöfsson, vd för Moodelizer

”Vi är en del av det svenska startupundret, speciellt i musiksvängen. Jag som har jobbat i musikbranschen tidigare vet att det är lite samma grej där. Det är Björn Borg-effekten. Blickarna riktas mot Sverige och med bolag som Spotify och Soundcloud på den svenska meritlistan så kommer man in genom dörren.”

Se även: Tv-intervjun med Carl-Michael Herlöfsson

Lisa Parfelt, Spotifys "difference maker" och projektledare för techfestivalen Symposium

Spotify är ett av bolagen som hyllas när man pratar om svensk export. Men även svensk arbetsplatskultur med exempelvis föräldraledighet för alla anställda.  

”Kulturen på Spotify är en av bolagets styrkor. Många vet att Spotify är ett väldigt öppet företag och inte så hierarkiskt. Folk slåss om bra talang i dag och speciellt på ställen som New York och San Francisco när det kommer till techbranschen, då är vår kultur något vi kan trycka på. På det sättet kan vi också hitta rätt personer”, säger Lisa Parfelt.

Johanna Nylander, samhällsansvarig på Dataspelbranschen

Under lördagen kommer årets bästa spel att utses på SXSW gaming awards. I år finns sex svenska spel med i finalen. Johanna Nylander anser att den svenska spelindustrin ligger i framkant.

”Om man tittar på svenska bolag generellt så har man en hög nivå på kvalitén och får saker och ting att funka men att man samtidigt har en kreativ ådra som man får möjlighet att utveckla."

"Sedan drivs speciellt spelbranschen väldigt mycket av passion. Man har en spelidé som man verkligen vill göra. Jag vet inte om det beror på våra långa vintrar men bra går det.”

Se även: Tv-intervjun med Johanna Nylander om SXSW gaming awards

Anders Frostenson, chef för designbyrån Doberman i New York

”Man pratar mycket om svenska framgångar här och nu och exporten av innovativa företag. Jag tror man måste se det i ett hundraårigt perspektiv.”

”Tidigare var det de stora industribolagen som SKF och Ericsson, som etablerade sig i USA med väldigt innovativa produkter och ett nytt sätt att jobba. De lade grunden för flera generationer. Under 90-talet såg vi den kreativa branschen exporteras från Sverige. Nu har det gått ytterligare 20 år och vi ser nu en ny svensk våg av digitala teknikorienterade startupbolag som Spotify och Klarna, men även Tictail som också är väldigt framgångsrikt,” säger Anders Frostenson.


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera