Hoppa till innehållet

”Därför gräver Snapchat sin egen grav”

Det må låta paradoxalt, men Snapchat gräver sin egen grav med alla sina fartblinda innovationer. Och gravplundraren Facebook har inga planer på att vänta tills gropen är tillräckligt djup, skriver Henrik Ståhl.

Snapchats vd Evan Spiegel tackade nej till Facebooks bud på 27 miljarder kronor. Sedan dess har rivalen kopierat Snapchats mest populära funktioner. OBS! Bilden är ett montage.
Snapchats vd Evan Spiegel tackade nej till Facebooks bud på 27 miljarder kronor. Sedan dess har rivalen kopierat Snapchats mest populära funktioner. OBS! Bilden är ett montage.Foto: TT

Snapchats moderbolag Snap Incs intåg på börsen har debatterats flitigt de senaste veckorna. Appens sviktande användartillväxt, som offentliggjordes inför introduktionen, har fått många analytiker att dra öronen åt sig.

Orsaken till den svaga användartillväxten är fortfarande omtvistad, men den mest frekvent förekommande förklaringen är Instagram Stories, den Facebookägda rivalens skamlösa kopia av Snapchats feature med samma namn. En förklaring som tycks ha stöd i data – Snapchats tillväxt störtdök från 17 procent under andra kvartalet 2016 till 7 procent under tredje kvartalet, då Instagram Stories blev tillgängligt för användarna. 

Under det fjärde kvartalet 2016 sjönk tillväxten ytterligare, till 3 procent. I dagsläget finns det inte mycket som tyder på att den negativa trenden är på väg att brytas, och Snapchat har redan hånfullt kallats för "det nya Twitter". 

Foto:

Twitter har tappat närmare hälften av sitt börsvärde sedan introduktionen i november 2013. Just den sviktande användartillväxten var det som fick aktien att falla under sin noteringskurs, 26 dollar. Kursen står i dag i blygsamma 15 dollar per aktie. 

I andra änden av extremen har Facebookaktiens värde ökat med drygt 260% sedan noteringen i maj 2012.

Läs mer: Så ska Bebee störta Facebook: "Vårt koncept är briljant"

2013 ville Facebook köpa Snapchat för nästan 27 miljarder kronor. Men budet från Mark Zuckerberg ratades av Snapchats ideologiska vd Evan Spiegel. Ett beslut han kan få komma att ångra bittert.

För under de dryga fyra år som gått sedan dess har ett hämndlystet Facebook haft siktet inställt på det näst bästa: att locka över rivalens användare till sina egna plattformar genom att kopiera Snapchats mest populära features. 

Och det är de inte ensamma om.

Vad har Snapchat? Ingenting, eftersom Snapchats själva fundament bygger på tillfälligt innehåll.

För bara ett par veckor sedan lanserade Medium, den hajpade hybriden mellan bloggplattform och socialt nätverk, sin nya tjänst Series. Medium Series påminner i mångt och mycket om Snapchat Stories, som redan plankats av både ovan nämnda Instagram och Twitter (i form av så kallade Moments).

Och när det röststyrda sociala nätverket Anchor – som Di Digital skrev om i serien #Uppstickarna hösten 2016 – presenterade sin förbättrade tjänst Anchor 2.0, så var det inte utan tydliga referenser till Snapchat. Både det visuella tilltalet och den nya tekniska approachen (som bygger på personliga stationer med "waves" som endast sparas i 24 timmar) har inspirerats av Snapchat.

Läs mer: Anchor vill bli ett Twitter för ljud

Det är ett större problem för Snapchat än man kan tro.

Att de etablerade plattformarna "lånar" koncept från varandra är i regel ingen big deal. Facebooks kopiering av hashtags underminerade knappast användarnas lojalitet mot Twitter. Och att Linkedins nya plattform mer eller mindre är en ogenerad klon av Facebooks koncept och design har inte påverkat den sistnämnda jättens användartillväxt.

Det de plattformarna har gemensamt är nämligen ett svårköpt kapital: användargods. Arkiv, om man så vill. Det är precis som NewCo Shift-skribenten Rob Moore uttrycker det på Medium: Instagram har dina foton. Twitter har dina tweets. Och Facebook har det mesta av dina digitala tillgångar. Linkedin har i sin tur ditt cv och dina yrkeskontakter. 

Vad har Snapchat? Ingenting, eftersom Snapchats själva fundament bygger på tillfälligt innehåll. Flyktigt innehåll som försvinner lika snabbt som det läggs upp. Snapchats profilsidor är snudd på obefintliga, det finns inga timelines eller newsfeeds, inga fotoalbum – inget arkiv. 

Med Spectacles fick Snapchat äntligen ett tydligare användargods.

Något som tilltalar den yngre målgrupp där Snapchat är som allra mest populär, men som också råkar vara en rotlös målgrupp som vänder kappan efter vinden.

Så när Facebook rullar ut sin nya tjänst Messenger Day – ännu en i raden av Stories-kloner – och köper ett eget "face swap"-bolag (MSQRD, som skapade appen Masquerade med livefilter för selfies), så slår det mycket hårdare mot Snapchat än det gör för andra sociala nätverk som ställs inför liknande situationer. Helt enkelt för att Snapchats användare är mycket mer benägna att bryta upp och gå vidare.

Det är förmodligen därför Snap Inc försöker profilera sig som ett kameraföretag snarare än ett socialt nätverk. En profilering som många analytiker uttryckt sig försiktigt skeptiska emot. 

Läs mer: 2017 – året då sociala mediebolag blir fysiska

Men det är troligen precis det Snapchat behöver för att hålla sig tillräckligt långt fram i utvecklingen för att inte ständigt bli omsprungna av kloner på features de själva skapat. 

Med Spectacles fick Snapchat äntligen ett tydligare användargods. Ja, Facebook och Instagram och Twitter och Medium må ha sina egna varianter av Stories. Men om du vill använda Spectacles så är det Snapchat och bara Snapchat som gäller.

Den sortens användarlojalitet som en sådan produkt kan skapa är en dyrköpt valuta i dagens tech-klimat.

Frågan är bara hur långt det räcker för Snapchat.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera