Hoppa till innehållet

Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen

Appen Shim hade redan 2015 attraherat flera tunga affärsänglar. Med en ny investeringsrunda på 3,8 miljoner kronor från Sophia Bendz, Gustav Söderström och Sweet Capital ska bolaget hjälpa användare att förbättra sina relationer.

Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim.
Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen är tre av grundarna av Shim.Foto: Amanda Lindgren

Att reflektera över sina nära relationer är något som inte alltid prioriteras i vardagens stress. Det vill grundarna bakom appen Shim (NTL) ändra på. Som en god vän vill den få användarna att reflektera över det viktiga i livet och stärka relationerna mellan människor. 

Bakom appen Shim står bland annat Hoa Ly och John Airaksinen, tidigare medgrundare av företaget Psykologifabriken. Efter att ha sålt sina andelar i företaget slog de sig ihop med ingenjörerna Andreas Amsenius och Jordi Chacon i fjol för att börja arbeta på appen Shim. 

”Innan vi byggde prototypen var vi osäkra på om människor skulle vilja prata med en chatbot om djupt personliga saker, men det märkte vi redan i första testet att folk verkligen ville. En användare sa att hon kunde vara mer öppen och ärlig än med en människa, eftersom hon kände att Shim inte skulle vara dömande”, säger John Airaksinen. 

Foto:
Shim skapar konversationer med användarna. Foto: Shim.

Grundarna till Shim inspirerades av filmen ”Her” från 2014 där huvudkaraktären blir kär i sin dator Samantha. För John Airaksinen och Hoa Ly, som under lång tid har arbetat med att nå ut med psykologi till allmänheten, fungerade filmen som en sporre.

”Just att Samantha kunde finnas i hans vardag och få honom att reflektera över saker och må bra. Det var mäktigt. Vi kände att en sådan levande karaktär skulle vara ett nytt och spännande sätt att föra ut psykologisk kunskap”, säger Hoa Ly. 

Foto:
Filmen ”Her” kom ut 2014 och tar upp relationen mellan människa och maskin.

Och intresset för Shim är stort i investerarkretsar. Redan förra sommaren tog Shim in 3 miljoner kronor från en rad investerare, bland andra Mattias Miksche, Johan Lenander, Ludvig Linge, Alfred Ruth, Hampus Jakobsson och Jeremy Yap. De tre sistnämnda har även investerat i Stockholmsbolaget Greta (NTL).

Även det danska riskkapitalbolaget Sunstone (NTL) investerade i Shims första finansieringsrunda.

Läs även: Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar”

Precis efter att den rundan hade stängts kom Hoa Ly i kontakt med Sophia Bendz, numera på Zennströms riskkapitalbolag Atomico, som introducerade bolaget till en rad andra investare, bland annat Spotify-profilen Gustav Söderström.

”Vi hade inte tänkt att ta in mer pengar än Sophias och Gustavs. Men Sweet Capital med fem entreprenörer och deras kontaktnät var alldeles för bra för att tacka nej till. De har också en långsiktighet som inte alla VC-bolag kan erbjuda”, säger Hoa Ly. 

Foto: Amanda Lindgren
Andreas Amsenius, Hoa Ly och John Airaksinen på kontoret på Södermalm i Stockholm.

Den nya investeringsrundan, som Breakit var först att rapportera om, ligger på 3,8 Mkr. Förutom de nya investerarna har även flera av de befintliga ökat på sina investeringar i bolaget. Hoa Ly har doktorerat i psykologi och grundarnas ambitioner för Shim imponerade på Christian Dörffer, vd och investeringsansvarig på King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital. 

”Hoas vision är enorm. Han är en riktigt intressant kille och rollen som Shim kan spela i personers liv är verkligen spännande”, säger Christian Dörffer. 

”Om någon har en riktigt övertygande vision och en bra bakgrund samtidigt som vi tror att de kan klara av det, då är det intressant för oss att gå in i ett tidigt skede.”

Läs även: King-grundarna startar fond för svenska startups

Shim är Sweet Capitals första investering i Sverige och enligt Hoa Ly hade riskkapitalbolaget försökt att hitta ett svenskt bolag att investera i när de båda parterna träffades. Sweet Capital har däremot tidigare investerat i svenskgrundade Dog Buddy (NTL) som har huvudkontor i London.

För tillfället finns Shim enbart i betaversion där testpersoner får tillgång till appen några i taget. Ett lanseringsdatum för den öppna versionen är ännu inte satt.

”Vi är i en betafas nu. Vårt fokus ligger på att bygga en otroligt bra produkt. Lansering i Sverige kommer att ske när produkten är tillräckligt bra”, säger Hoa Ly.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera