Hoppa till innehållet

Därför kan Googles bolagsköp gynna Tobii

Googles köp av ögonstyrningsbolaget Eyefluence fick den svenska konkurrenten Tobii att falla på börsen. Men köpet behöver inte enbart vara dåliga nyheter för svenskarna, menar en analytiker.

John Elvesjö är vice vd på Tobii och en av bolagets grundare.
John Elvesjö är vice vd på Tobii och en av bolagets grundare.

Nyheten att nätjätten Google köper det amerikanska ögonstyrningsbolaget Eyefluence fick börsbolaget Tobii att falla med så mycket som 5 procent på Stockholmsbörsen under tisdagen.

Läs mer: Tobii faller på börsen efter Google-köp

Eyefluence, som köps upp för en hemlig summa, har utvecklat en ögonstyrningsteknik som kan användas inom virtuell verklighet (VR). Det är ett område som just nu är högintressant för Google, som nyligen lanserade sin smartphone Pixel, med stöd för VR, och VR-glasögonen Daydream.

Även det svenska ögonstyrningsbolaget Tobii har pekat ut VR som ett viktigt framtidsområde och så sent som förra året inledde bolaget ett projekt för att anpassa sin eyetracking-teknologi för virtual reality. Man inledde bland annat ett samarbete med spelföretaget Starbreeze kring deras headset Star VR.

Att stora aktörer ger sig in är positivt

Mathias Lundberg, aktieanalytiker på Swedbank, menar att börsfallet i Tobii kan kopplas till att bolaget i och med Googles köp av Eyefluence inte bara får en ny konkurrent med starka finansiella muskler, utan också förlorar en potentiell kund och uppköpare i Google.

Samtidigt menar han att affären är ett styrkebesked för eyetracking-branschen.

”Ser man till industrin som helhet är det dock en bekräftelse på hur racet mot VR och augmented reality intensifieras och vilken viktig roll eyetracking har i den vertikalen”, säger Mathias Lundberg.

Tobii började tillverka ögonsensorer redan 2001 och är i dag verksamt inom tre affärsområden. Områdena Tobii Dynavox, som säljer ögonstyrningstjänster för rörelsehindrade, och Tobii Pro, som säljer analysverktyg, är redan lönsamma. Det tredje affärsområdet Tobii Tech fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden.

Inom Tobii Tech jobbar man med att anpassa bolagets ögonstyrningsteknik till konsumentprodukter som spelkonsoler, datorer och självkörande bilar. Det är också inom detta område som bolaget gör sina satsningar på VR-teknik. Affärsområdet dras dock med stora förluster och belastade koncernens rörelseresultat med 52 miljoner kronor i förluster under andra kvartalet i år.

Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen

Samtidigt betraktas området som intressant för framtiden och gör område Tobii till en potentiellt intressant förvärvskandidat för större teknikbolag.

Google är nämligen inte den enda teknikjätten som börjat snegla på eyetracking. Så sent som i somras beviljades Apple inte mindre än 46 patent relaterade till ögonstyrningsteknik, något som många menade kunde innebära ett hot mot Tobii.

Det tror dock inte Swedbanks analytiker Mathias Lundberg.

”Att stora aktörer ger sig in är positivt eftersom det innebär ett ökat intresse för eyetracking vilket gynnar hela marknaden. Det är en marknad där Tobii är ledande och sitter på fler patent än de flesta stora teknikjättarna”, säger han.

Tobii presenterar sina resultat för årets tredje kvartal på torsdagen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera