(Di Digital/San Francisco) På fredagen slog nyheten om att Amazon vill köpa livsmedelskedjan Whole Foods ner som en bomb. 13,7 miljarder dollar, motsvarande runt 120 miljarder kronor, vill man betala om affären går igenom – det största uppköpet e-handelsjätten har gjort hittills.
Läs mer: Amazon köper matbjässe för 120 miljarder kronor
Amazon har länge försökt slå sig in på den amerikanska livsmedelsmarknaden, som beräknas vara värd 800 miljarder dollar. Med köpet av Whole Foods skulle man flytta fram sina positioner rejält.
De senaste åren har dock Whole Foods försäljning backat och trenden med ekologisk mat, som är livsmedelskedjans nisch, har svalnat något. Men det verkar inte bekymra Amazon och det går att tänka sig många skäl till varför nätjätten vill lägga beslag på Whole Foods.
De båda bolagen behöver helt enkelt varandra i det här läget. Amazon vill få tillgång till Whole Foods lokala infrastruktur och livsmedelskedjan behöver en stark ägare i ryggen.
I dag har Amazon matleveranstjänsten Amazon Fresh, som finns i utvalda städer i USA, London, Tokyo, Berlin och Potsdam. I mars i år lanserade man också ett upphämtningskoncept för Fresh-tjänsten, där man kan lägga en order på nätet och sedan hämta upp varorna så snart som 15 minuter efter.
Med Whole Foods butiker skulle Amazon Fresh snabbt kunna utöka sina uthämtningshubbar och leveransställen till över 430 stycken runtom i USA. Vilket skulle ge bolaget tillgång till värdefulla lokala platser, som annars skulle kräva stora investeringar.
Det är ett möjligt upplägg även om de båda bolagen, enligt uppgifterna kring affären, ska fortsätta driva vidare sina verksamheter separat. Samarbetet skulle också innebära ett stort kliv framåt i Amazons mål att öppna 2 000 utlämningsbutiker under en tioårsperiod.
Köpet visar även tydligt på en trend som pågår bland e-handlare och som Amazon redan har börjat jobba på, nämligen behovet av fysiska butiker.
Det handlar alltså om det man på engelska kallar ”brick and mortar” – en fysisk närvaro för nätbutiker. Något som Amazon har experimenterat med för mat i form av en obemannad butik i Seattle och nu med lokala uthämtningsbutiker. Man har även, ironiskt nog med tanke på Amazons påverkan på bokbranschen, öppnat fysisk bokhandel.
Med Whole Foods har Amazon också möjlighet att påverka några av sina konkurrenters verksamheter. I dag har nämligen en rad matleveranstjänster samarbeten med Whole Foods. Bland andra Instacart, vars verksamhet finns på 65 olika ställen i USA och där Whole Foods sägs stå för 10 procent av försäljningen.
För att komplicera saken ytterligare har Whole Foods köpt in sig med 1 procent i Instacart och det finns ett avtal mellan bolagen som sträcker sig fyra år till fram i tiden. Vad det blir av det återstår att se när affären är i hamn.
Även Google Shopping Express levererar mat från Whole Foods och andra tjänster som startupbolaget Shipt.
Läs också: I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna
Överlag är Amazons matstrategi även en del i ett större ekosystem av e-handelsjättens tjänster, där man vill fungera som en fullservicetjänst för allt ett hushåll kan tänkas behöva.
Börsen tog emot nyheterna om affären med en rejäl skjuts för både Amazon och Whole Foods. Amazons börsvärde ökade med nära 11 miljarder dollar under börsdagen på fredagen, alltså nästan lika mycket som affären är värd. Medan andra matkedjors aktier istället gick ner.
Nu gäller det bara att affären ska bli godkänd, en process som president Donald Trump skulle kunna sätta stopp för. Under valrörelsen hotade Trump med att Amazon skulle få stora problem om han kom till makten, för att bolaget enligt honom kontrollerar så mycket.
Främst handlade det om att e-handelsjätten också äger tidningen Washington Post, som Trump hävdade att Amazons grundare och vd Jeff Bezos använder för politiska syften.
Dock har Bezos samarbetat med Trump under presidentskapet och Amazon-vd:n kommer att gå på ytterligare ett möte med techfolk i nästa vecka. Trump har inte heller ställt sig över andra beslut om godkännande av uppköp.
Om ett antal månader kommer det att utkristallisera sig var affären mellan Amazon och Whole Foods landar. Under den tiden kommer det säkert att spekuleras en hel del kring hur verksamheterna kommer att integreras. Och vem vet, kanske hinner det slå ner fler bomber i matvärlden?