Hoppa till innehållet

"Därför köper Amazon livsmedelskedjan Whole Foods"

Med Whole Foods har Amazon chans att flytta fram sina positioner rejält, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/San Francisco) På fredagen slog nyheten om att Amazon vill köpa livsmedelskedjan Whole Foods ner som en bomb. 13,7 miljarder dollar, motsvarande runt 120 miljarder kronor, vill man betala om affären går igenom – det största uppköpet e-handelsjätten har gjort hittills.

Läs mer: Amazon köper matbjässe för 120 miljarder kronor 

Amazon har länge försökt slå sig in på den amerikanska livsmedelsmarknaden, som beräknas vara värd 800 miljarder dollar. Med köpet av Whole Foods skulle man flytta fram sina positioner rejält.

De senaste åren har dock Whole Foods försäljning backat och trenden med ekologisk mat, som är livsmedelskedjans nisch, har svalnat något. Men det verkar inte bekymra Amazon och det går att tänka sig många skäl till varför nätjätten vill lägga beslag på Whole Foods. 

De båda bolagen behöver helt enkelt varandra i det här läget. Amazon vill få tillgång till Whole Foods lokala infrastruktur och livsmedelskedjan behöver en stark ägare i ryggen.

I dag har Amazon matleveranstjänsten Amazon Fresh, som finns i utvalda städer i USA, London, Tokyo, Berlin och Potsdam. I mars i år lanserade man också ett upphämtningskoncept för Fresh-tjänsten, där man kan lägga en order på nätet och sedan hämta upp varorna så snart som 15 minuter efter.

Med Whole Foods butiker skulle Amazon Fresh snabbt kunna utöka sina uthämtningshubbar och leveransställen till över 430 stycken runtom i USA. Vilket skulle ge bolaget tillgång till värdefulla lokala platser, som annars skulle kräva stora investeringar. 

Det är ett möjligt upplägg även om de båda bolagen, enligt uppgifterna kring affären, ska fortsätta driva vidare sina verksamheter separat. Samarbetet skulle också innebära ett stort kliv framåt i Amazons mål att öppna 2 000 utlämningsbutiker under en tioårsperiod.

Köpet visar även tydligt på en trend som pågår bland e-handlare och som Amazon redan har börjat jobba på, nämligen behovet av fysiska butiker. 

Det handlar alltså om det man på engelska kallar ”brick and mortar” – en fysisk närvaro för nätbutiker. Något som Amazon har experimenterat med för mat i form av en obemannad butik i Seattle och nu med lokala uthämtningsbutiker. Man har även, ironiskt nog med tanke på Amazons påverkan på bokbranschen, öppnat fysisk bokhandel.

Med Whole Foods har Amazon också möjlighet att påverka några av sina konkurrenters verksamheter. I dag har nämligen en rad matleveranstjänster samarbeten med Whole Foods. Bland andra Instacart, vars verksamhet finns på 65 olika ställen i USA och där Whole Foods sägs stå för 10 procent av försäljningen.

För att komplicera saken ytterligare har Whole Foods köpt in sig med 1 procent i Instacart och det finns ett avtal mellan bolagen som sträcker sig fyra år till fram i tiden. Vad det blir av det återstår att se när affären är i hamn.

Även Google Shopping Express levererar mat från Whole Foods och andra tjänster som startupbolaget Shipt. 

Läs också: I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna 

Överlag är Amazons matstrategi även en del i ett större ekosystem av e-handelsjättens tjänster, där man vill fungera som en fullservicetjänst för allt ett hushåll kan tänkas behöva. 

Börsen tog emot nyheterna om affären med en rejäl skjuts för både Amazon och Whole Foods. Amazons börsvärde ökade med nära 11 miljarder dollar under börsdagen på fredagen, alltså nästan lika mycket som affären är värd. Medan andra matkedjors aktier istället gick ner.

Nu gäller det bara att affären ska bli godkänd, en process som president Donald Trump skulle kunna sätta stopp för. Under valrörelsen hotade Trump med att Amazon skulle få stora problem om han kom till makten, för att bolaget enligt honom kontrollerar så mycket. 

Främst handlade det om att e-handelsjätten också äger tidningen Washington Post, som Trump hävdade att Amazons grundare och vd Jeff Bezos använder för politiska syften.

Dock har Bezos samarbetat med Trump under presidentskapet och Amazon-vd:n kommer att gå på ytterligare ett möte med techfolk i nästa vecka. Trump har inte heller ställt sig över andra beslut om godkännande av uppköp. 

Om ett antal månader kommer det att utkristallisera sig var affären mellan Amazon och Whole Foods landar. Under den tiden kommer det säkert att spekuleras en hel del kring hur verksamheterna kommer att integreras. Och vem vet, kanske hinner det slå ner fler bomber i matvärlden?

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera