Sedan Spotify grundades för drygt tio år sedan har bolagets verksamhet grundat sig på två antaganden. Dels att det går att växa sig till lönsamhet, dels att musiktjänsten aldrig skulle gå till börsen.
Den senare levnadsregeln har bolaget övergett i och med den planerade börsnoteringen i New York. Frågan är hur länge man med trovärdighet kan hävda den förstnämnda.
Det är populärt att parodiera den nya vågen av appbolag. ”Vadå intäkter? Så länge våra 100 miljoner användare bara blir fler simmar vi lugnt i ett hav av riskkapital”. Och så vidare.
För Spotify är det dock inte bristen på intäkter som är problemet utan att bolaget tvingas dela med sig av kakan.
I fjol drog streamingjätten in drygt 28 miljarder kronor, visar den årsredovisning som publicerades på torsdagen. Problemet är bara att 85 procent av den summan skickas vidare till artister, skivbolag och låtskrivare.
Läs mer: Spotifys förluster skenar inför börsnoteringen
Endast 15 procent, 4,4 miljarder kronor, hamnar i Spotifys ficka
Endast 15 procent, 4,4 miljarder kronor, hamnar i Spotifys ficka. Den summan ska täcka kostnaderna för drygt 2 000 anställda, utdragna förhandlingar med musikbranschens rättighetsinnehavare, produktutveckling och innovation.
Än så länge har grundarna inte fått ekvationen att gå ihop. Men i den färska årsredovisningen fortsätter Spotify att återupprepa sitt mantra.
Där pratar bolaget om ”omfattande vinst” i takt med att räckvidden ökar och förutspår marginalförbättringar i takt med att Spotify skalar upp.
Men marginalerna försämrades i fjol. Fjolårets förlust på 5,3 miljarder är 133 procent högre än under 2015. Under samma period ökade Spotifys försäljning endast med 52 procent.
Läs mer: Så mycket kostar Spotifys nya New York-kontor
Spotify har visserligen nya licensavtal som förhoppningsvis kapar kostnaderna något. Men smakar det så kostar det. Avtalen med musikbranschen kommer att kosta minst 20 miljarder kronor de närmsta två åren.
Det finns i själva verket bara en streamingtjänst i hela världen som är lönsam.
Att växa sig till lönsamhet är betydligt svårare än det låter.
Det finns i själva verket bara en streamingtjänst i hela världen som är lönsam. Och den sysslar inte med musik.
Netflix rapporterade en vinstmarginal på drygt 2 procent i fjol. Till skillnad från Spotify, som inte själva producerar och ger ut musik på någon större skala, skapar Netflix stora tv-produktioner som kunderna ska strömma.
Med det egna innehållet kommer förstås stora kostnader. Netflix lägger tiotals miljarder kronor varje år på sitt eget innehåll. Samtidigt betalar bolaget, som rättighetsägare, av sina produktionskostnader på lång sikt. Det är i sin tur avgörande för vinstmarginalen när det att dags att rapportera till Wall Street, enligt en analys av Midia Research.
Streaming har hittills framför allt visat sig vara rättighetsägarnas kassako. I Spotifys fall är det skivbolagen som skor sig.
Jag skulle tro att Spotifys ägare, ett gäng enorma riskkapitalfirmor, också vill räkna hem sin investering.
Alltså måste Daniel Ek göra något ingen musiktjänst gjort förut.
Läs mer: Så går det för Spotify i Sverige – och i resten av världen