Hoppa till innehållet

Kommentar:
”Därför miljardsatsar Apple på Kinas Uber”

Apples miljardinvestering i Didi Chuxing kan få stora konsekvenser för Volvo Cars och den globala fordonsindustrin. Apple och Google framstår nu som två giganter som slåss om att ersätta personbilen med en global flotta av självkörande taxibilar, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Nyheten att Apple investerar drygt åtta miljarder kronor i den kinesiska taxiappen Didi Chuxing fick inget stort genomslag i Sverige i torsdags. Men affären är en fingervisning på något som kan få stora konsekvenser för bolag som Volvo Cars och, för all del, svenska lastbilstillverkaren Volvo AB.

Läs mer: Apple investerar i kinesisk Uber-konkurrent

Investeringen är dessutom Apples näst största någonsin, efter förvärvet av hörlurstillverkaren och musiktjänsten Beats 2014.

Didi Chuxing beskrivs ofta som Kinas svar på Uber. Bolaget grundades så sent som 2012, men har redan otroliga 300 miljoner användare i runt 400 kinesiska städer. Bolaget är därmed betydligt större än Uber på den kinesiska marknaden.

Det är svårt att ta in. Men vi kan ju idag faktiskt vara relativt säkra på att framtidens transporter i stor utsträckning ska ske via självkörande fordon. Tekniken fungerar redan idag. Kapitalet är på plats. Och massproduktion är inom räckhåll. Nu är det främst juridiken som står i vägen.

På spel står bland annat miljontals jobb i transportsektorn. Får teknikjättarna som de vill kommer vi inte behöva så många lastbil- och taxichaufförer i framtiden.

Uber har länge sagt att de på sikt avser ersätta sitt globala taxisystem med ett system för självkörande bilar. Det är detta löfte som får bolaget att värderas till drygt 500 miljarder kronor. I baksätet sitter Google, som är delägare i Uber. Sökjätten utvecklar även självkörande bilar på egen hand.

Apple har länge ryktats utveckla en egen självkörande bil. Men än så länge talar man inte öppet om det. Apples vd Tim Cook kommenterade torsdagens miljardinvestering i Didi Chuxing med följande kryptiska uttalande:

”Vi vill lära oss mer om vissa segment på den kinesiska marknaden”.

Det mesta tyder dock på att Apple nu utmanar Uber, med Google ombord, på den framtida marknaden för gigantiska taxiflottor av självkörande bilar. Stämmer detta antagande miljardsatsar världens två högst värderade börsbolag på en framtid där allt fler stadsbor slutar köpa bilar och börjar åka robottaxi istället.

Att Apple miljardinvesterar i Kina är talande. Världens mest folkrika nation blir ju allt viktigare på den internationella fordonsmarknaden. Det är Geelys köp av Volvo Cars 2010 bara ett litet exempel på.

Genom att miljardinvestera i Kina skapar Apple dessutom en lojalitet hos Kinas politiska elit. Affären fungerar som olja i maskineriet för framtida affärer i landet. Den är även viktig i ett framtidsscenario där inte bara Iphone utan även en möjlig ”Apple Car” produceras i Kina.

Frågan är nu vem som ska stå högst upp i framtidens värdekedja? Blir det biltillverkarna som Volvo Cars, Marcedes, Ford och Toyota? Eller blir det teknikjättar som Apple och Google?

Läs också: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar

Ska man följa pengarna ser Kaliforniens teknikbolag ut att ligga bäst till. Apple och Google tävlar ju om att vara världens högst värderade börsbolag och har råd att investera många miljarder i detta.

Värt att beakta är även att den tekniktunga elbilstillverkaren Tesla, som startades så sent som 2003, idag har ett börsvärde på drygt 220 miljarder kronor. Det är femton gånger mer än vad Geely betalade för Volvo Cars 2010.

Men, tänker jag, vill man verkligen köra en sån där Googlebil? Nej just det, man kör dem ju inte själv. Det ska robotarna göra åt oss. Whaaat?

Innehåll från FreetradeAnnons

Investera i aktier utan avgifter som äter upp sparandet

Köp aktier – utan att förlora kapital på onödiga courtageavgifter. När prisade nätmäklaren Freetrade nu etablerar sig i Sverige vill de skaka om marknaden för nätmäklare.

– Att våra kunder får behålla sina hårt förvärvade pengar och inte betala courtageavgifter ligger i vårt DNA, det var ur den tanken vi grundades säger Emma Ödqvist, Sverigechef på Freetrade.

För den som investerar i aktier stort som smått urholkas investeringarna av de courtageavgifter som ledande nätmäklare idag tar ut vid varje affär. Vid köp av aktier för 100 kronor där plattformen tar 10 kronor i courtageavgift är det en betydande del av investeringen som ska betalas både vid köp och sälj tillfället. 

Det vill Freetrade ändra på. Freetrade är en av de största nätmäklarna i Storbritannien, med 1,5 miljoner kunder. 2023 prisades bolaget på British Bank Awards som ”bästa onlinetradingplattform”. Nu utmanar de Sveriges nätmäklaroligopol – genom att ta deras modell för courtagefri aktiehandel till Sverige

Få koll på de olika courtageklasserna

– Få har koll på de olika courtageklasserna och hur mycket det urholkar ens sparkapital att betala höga avgifter till banker eller nätmäklare. När man sparar och investerar för att finansiera sina framtida drömmar vill man förstås behålla så mycket pengar som möjligt. Det är bara att titta på vinsterna som görs i branschen för att förstå att den rådande prismodellen går att skära i, säger Emma Ödqvist.  

Freetrade vill ta marknadsandelar med att alltid erbjuda courtagefri aktiehandel och en låg valutaväxlingsavgift. Dessutom gör Freetrade det möjligt att köpa andelar i amerikanska aktier, som ofta är dyra, till exempel de som kallas de ”magnifika sju” har ett snittvärde på över 3000 kr, med fraktionshandel kan den som vill diversifiera sin portfölj ändå välja den typer av bolag i sin aktieportfölj.

– Vår fraktionshandel av aktier gör det möjligt att diversifiera sin portfölj även med bolag som har högre priser på sina aktier. Vi låter våra kunder styra sina egna investeringar. En nyckel till lyckade investeringar är att sprida risk, det vill säga investera över flera olika aktier. Kunderna kan köpa eftertraktade och högprofilerade aktier till den summa de vill investera. Perfekt för sitt månadssparande med en hälsosam riskspridning.

Emma Ödqvist hoppas att allt fler svenska börsentusiaster ska upptäcka den courtagefria handeln och på så sätt lägga en ännu bättre grund för det långsiktiga sparandet.

– Vi belyser alltid vikten av långsiktighet och diversifiering, att investera löpande och långsiktigt lönar sig eftersom ränta-på-ränta-effekten över tid blir stor. Tack vare vår courtagefria handel kan kunderna investera i en rad branscher och bolag, och samtidigt vara trygga i att varje krona faktiskt jobbar för dem.

Läs mer om Freetrade här  

Tänk på att investeringar innebär en risk. När du investerar kan värdet på din investering både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade beloppet. Freetrade tar inte ut någon courtageavgift när du köper eller säljer aktier men andra kostnader kan tillkomma, såsom växlingsavgifter vid handel av utländska aktier.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Freetrade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera