Nyheten att Apple investerar drygt åtta miljarder kronor i den kinesiska taxiappen Didi Chuxing fick inget stort genomslag i Sverige i torsdags. Men affären är en fingervisning på något som kan få stora konsekvenser för bolag som Volvo Cars och, för all del, svenska lastbilstillverkaren Volvo AB.
Läs mer: Apple investerar i kinesisk Uber-konkurrent
Investeringen är dessutom Apples näst största någonsin, efter förvärvet av hörlurstillverkaren och musiktjänsten Beats 2014.
Didi Chuxing beskrivs ofta som Kinas svar på Uber. Bolaget grundades så sent som 2012, men har redan otroliga 300 miljoner användare i runt 400 kinesiska städer. Bolaget är därmed betydligt större än Uber på den kinesiska marknaden.
Det är svårt att ta in. Men vi kan ju idag faktiskt vara relativt säkra på att framtidens transporter i stor utsträckning ska ske via självkörande fordon. Tekniken fungerar redan idag. Kapitalet är på plats. Och massproduktion är inom räckhåll. Nu är det främst juridiken som står i vägen.
På spel står bland annat miljontals jobb i transportsektorn. Får teknikjättarna som de vill kommer vi inte behöva så många lastbil- och taxichaufförer i framtiden.
Uber har länge sagt att de på sikt avser ersätta sitt globala taxisystem med ett system för självkörande bilar. Det är detta löfte som får bolaget att värderas till drygt 500 miljarder kronor. I baksätet sitter Google, som är delägare i Uber. Sökjätten utvecklar även självkörande bilar på egen hand.
Apple har länge ryktats utveckla en egen självkörande bil. Men än så länge talar man inte öppet om det. Apples vd Tim Cook kommenterade torsdagens miljardinvestering i Didi Chuxing med följande kryptiska uttalande:
”Vi vill lära oss mer om vissa segment på den kinesiska marknaden”.
Det mesta tyder dock på att Apple nu utmanar Uber, med Google ombord, på den framtida marknaden för gigantiska taxiflottor av självkörande bilar. Stämmer detta antagande miljardsatsar världens två högst värderade börsbolag på en framtid där allt fler stadsbor slutar köpa bilar och börjar åka robottaxi istället.
Att Apple miljardinvesterar i Kina är talande. Världens mest folkrika nation blir ju allt viktigare på den internationella fordonsmarknaden. Det är Geelys köp av Volvo Cars 2010 bara ett litet exempel på.
Genom att miljardinvestera i Kina skapar Apple dessutom en lojalitet hos Kinas politiska elit. Affären fungerar som olja i maskineriet för framtida affärer i landet. Den är även viktig i ett framtidsscenario där inte bara Iphone utan även en möjlig ”Apple Car” produceras i Kina.
Frågan är nu vem som ska stå högst upp i framtidens värdekedja? Blir det biltillverkarna som Volvo Cars, Marcedes, Ford och Toyota? Eller blir det teknikjättar som Apple och Google?
Läs också: Här utspelar sig slaget om tekniken för självkörande bilar
Ska man följa pengarna ser Kaliforniens teknikbolag ut att ligga bäst till. Apple och Google tävlar ju om att vara världens högst värderade börsbolag och har råd att investera många miljarder i detta.
Värt att beakta är även att den tekniktunga elbilstillverkaren Tesla, som startades så sent som 2003, idag har ett börsvärde på drygt 220 miljarder kronor. Det är femton gånger mer än vad Geely betalade för Volvo Cars 2010.
Men, tänker jag, vill man verkligen köra en sån där Googlebil? Nej just det, man kör dem ju inte själv. Det ska robotarna göra åt oss. Whaaat?