Trots Stockholmsbörsens tillbakagång och Di Digitals granskning av nätspelsbolagens annonsaffärer är Leo Vegas-aktien torsdagens glädjeämne på First North-listan.
På eftermiddagen hade spelbolagets kurs stigit med nära 15 procent efter att ha varit uppe över 30 procent under förmiddagen.
Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter
Uppgången är högre än vad Redeyes tekniske analytiker Dawid Myslinski, som har följt nätspelsbranschen sedan 2005, hade väntat sig.
”Jag tror att investerarna köper bolagets visioner och ambitioner. Och trots att börsen är skakig så är noteringar något som är bra att vara med i. Det finns alltså en generell effekt och en bolagsspecifik effekt. Det är svårt att säga vad som är vad”, säger han.
Läs mer: Storägare häpnar över porrkopplingarna: "Olämpligt och oseriöst"
Aktiens lockelse beror enligt honom på att Leo Vegas hämtar en relativt stor del av sin omsättning – 57 procent – från mobilsegmentet. Dessutom har bolagets intäkter växt med över 100 procent årligen sedan 2013.
Leo Vegas tillväxtprognoser tar också höjd för kommande regleringar av nätspelsbranschen, till exempel i Sverige, säger David Myslinski.
"Ambitionsnivån är att bolaget kommer att betala skatter och återinvestera mycket av sin omsättning i marknadsföring. De tar höjd för det i prognoserna. Tror man på dem är det inte en speciellt dyr aktie”, säger han.
Samtidigt är det dyrt att rekrytera nya nätspelare. Över hälften av Leo Vegas intäkter slukas av marknadsföringskostnader.
”Det är högre än de andra noterade konkurrenterna. Det gäller att nå stordriftsfördelar. Då krävs att man investerar i att växa, förvärva kunder och jobba med dem när de är registrerade”, säger Dawid Myslinski.
Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media
Rekryteringen sker ofta genom annonsnätverk, så kallade affiliates. Enligt bolagen är det affiliate-bolagens leverantörer som bär ansvaret för att Leo Vegas, och flera andra börsnoterade spelbolag, annonserar på streaming- och piratsajter, vilket Di Digitals granskning har visat.
Hur pass medvetna spelbolagen har varit om sin närvaro på ljusskygga delar av nätet är svårt att bevisa, påpekar David Myslinski.
”Om det sker med spelbolagens goda minne eller inte är omöjligt att säga. De noterade bolagen är extremt måna om att inte förknippas med de här sakerna, så de kommer att göra allt för att klippa den kopplingen”, säger han.