Hoppa till innehållet

”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”

Sent omsider släpper Apple en smart högtalare i slutet av året. Det blir en hård match med Amazon och Google, skriver Di Digitals Miriam Olsson Jeffery.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) ”Hey Siri”. Det är kommandot för Apples nya smarta högtalare Homepod för hemmet, som visades upp under utvecklarkonferensen WWDC i veckan.

Först var det dock oklart om det faktiskt skulle komma en högtalare under presentationen på WWDC. Apple inledde lanseringen med att prata om musik och publiken såg frågande ut där ett tag.

”Vi vill återuppfinna hur vi njuter av musik i hemmet”, sa Apples marknadschef Phil Schiller, när han presenterade Homepod.

Läs också: Apple sent in i matchen med smart högtalare 

Högtalaren ska fungera med en prenumeration på bolagets musiktjänst Apple Music och har även den smarta assistenten Siri inbyggd, som kan utföra olika kommandon.

Det handlar till exempel om att få nyhetsuppdateringar, fråga om vädret och ställa in påminnelser. Siri kan också hjälpa till med att dra för persienner och tända lampor. Funktioner som liknar dem i konkurrenternas högtalare.

För Apples högtalare är ett svar på Amazon Echo och Google Home, som snabbt har blivit populära. Men de andra bolagens inriktning för produkterna skiljer sig dock lite åt.

Apple positionerar alltså Homepod som en högtalare med bra ljud, som med hjälp av sex mikrofoner kan kalibrera ljudnivån utifrån hur ett rum ser ut. Inriktningen på att först och främst spela musik gör även att den konkurrerar med exempelvis Sonos Play 3.

Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

Apples vd Tim Cook visar upp Homepad på WWDC. Den börjar säljas i december och finns i två färger – vit och rymdgrå. Foto: TT/Marcio Jose Sanchez

När det gäller just ljud har Amazon Echo och Google Home fått kritik för att vara undermåliga, men kostar å andra sidan ungefär hälften jämfört med Apples Homepod. Det kan också var en av förklaringarna till det höga priset, som ligger på 349 dollar, motsvarande drygt 3 000 kronor.

För Amazon är Echo en del av bolagets ekosystem och prylen i sig är inte viktigast, utan viktigare är att man säljer många. Genom assistenten Alexa i Echo kan användarna köpa varor via Amazon, men även få tillgång till tjänster från alla tusentals tredjepartsutvecklare som har skapat integrationer för Alexa.

Alexa har numera också flyttat ut ur högtalaren och integrerats i andra prylar. Högtalare från andra tillverkare, lampor och tvättmaskiner är bara några exempel.

Google vill knyta till sig fler användare till sina tjänster, vilket i förlängningen leder till fler intäkter. Men är även inne och nosar på samma spår som Amazon och det är troligt att Google Assistent öppnas upp ännu mer, också med tanke på bolagets strategi med operativsystemet Android.

Frågan är vad Apple kommer att ha för strategi med Homepod framöver? Bolaget är känt för att hålla hårt i sina produkter, även om man gläntade lite på dörren till Siri under förra årets WWDC.

Läs mer: Apple tar upp AI-kampen med Amazon och Google   

Med Homekit som Apple släppte förra året, som är kompatibelt med olika märken för till exempel luftkonditioneringssystem och garagedörrer, kan Siri i Homepod (istället för Iphone som i dag) styra saker och potentiellt sett bli ett nav för hemmet, vilket ju alla aktörerna vill men utifrån olika syften. Det i sin tur leder till inlåsningseffekter för de egna tjänsterna och det är där pengarna finns.

Om Apple sedan lyckas med att släppa en premiumprodukt på en marknad som just nu domineras av Amazon Echo, och där Google Home har lyckats knipa åt sig tredjedel, det är nästa fråga.

Det går inte att sticka under stol med att konkurrenterna har ett rejält försprång i USA, oavsett syftet med produkten. Amazon släppte Echo redan 2014 och Google Home började säljas i fjol. Enligt uppgifter från i början av maj har Amazon sålt över tio miljoner exemplar av Echo.

Apples högtalare kommer ut till försäljning i USA, Storbritannien och Australien först i december i år. Andra länder, vilka är oklart, får vänta till nästa år.

Apple måste i alla fall försöka ge sig in AI-matchen med Homepod för att befästa sin position i hemmen ytterligare, även om man har halkat efter. Med det totala AI-fokuset som råder i techvärlden har Apple helt enkelt inte råd att stå för långt utanför planen.

Och sen på bollen har Apple varit förr. Bolaget säljer också tiotals miljoner dyra mobiler i premiumsegmentet varje år, även om kassakon Iphone har fått sig en törn det senaste året.

Läs också: Iphone-försäljningen tappar igen 

Men kan hög ljudkvalitet verkligen kan få möjliga kunder att betala 3 000 kronor för Homepod? Att den dessutom är begränsad till Apple Music gör ju också sitt till. Det återstår att se under nästa år.

Ingen av de smarta högtalarna har dock än så länge kommit till Sverige och frågan är vilket kommando som kommer att dominera här i framtiden. Är det ”Hey Siri”, ”Ok Google” eller ”Alexa”?


Läs Di Digitals rapportering från WWDC: Här är nyheterna från Apples utvecklarkonferens


Mer om Apples smarta högtalare i veckans avsnitt av Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/blirapplessmartahogtalareenspotify-dodare-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera