Hoppa till innehållet

Därför storinvesterar Campbells soppor i framtidens mat

Sopptillverkaren Campbell satsar nära 300 miljoner kronor i mattjänsten habit.com. Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen förklarar varför. 

Förra veckan var ytterligare en märkesvecka inom food-tech. Då investerade klassiska soppmärket Campbell 32 miljoner dollar (enligt mediauppgifter) i startuppen Habit.com.

Målet för Habit är att ge personaliserade näringsråd baserade på tester som man kan göra hemma. Därmed kastar sig en riktig jätte över det stora skiftet inom mat, nämligen bort från att se mat på populationsnivå till att se den på individnivå. Och då i kombination med träning, mediciner med mera. 

De som har hållit på med food-tech ett tag gnuggar händerna. Personaliserad mat är nämligen – åtminstone i undertecknads ögon – ett av de där stora skiftena som mänskligheten av och till går igenom. Ni vet, boktryckarkonsten, ångmaskinen, elektriciteten och IT-revolutionen, osv. Äntligen kan vi alla tillgodose våra individuella möjligheter att bli så snabba och smarta vi kan, istället för att få en och samma tallriksmodell nedkörd i halsen oavsett våra biologiska förutsättningar.

Habit är givetvis inte ensamma om den här tanken, men Campbells investering är så här långt den största i ett sådant bolag (om man undantar det närmast bedrägeri-stämplade Theranos som skulle tillhandahålla superenkla blodtester). Habit kommer enligt planerna att nästa år lansera ett test-kit för hemmabruk som tittar på 60 biomarkörer, allt från DNA och blodvärden, till hur du beter dig och sedan ge hälsoråd baserad på den datan. Och, givetvis, leverera mat baserad på data om vad det är du verkligen behöver. Halleluja! Inte ironiskt sagt, utan på riktigt. 

Konsekvenserna av en sådan revolution är givetvis stora. Inte nog med att vi som individer kan få våra unika förutsättningar tillgodosedda. Dessutom behöver matsektorn ställa om sig och gå från att trycka ut en och samma produkt genom massiva kanaler, till att förstå vad produkterna verkligen innehåller och för vem de verkligen kan göra nytta. Och sedan leverera produkter och tjänster till unika individer.

Det är, milt sagt, något nytt för dem. Ironin i sammanhanget finns också på ett helt annat plan. Campbells soppor gjordes en gång i tiden ikoniska av Andy Warhol inom den rörelse som kallas för appropriation art, när konstnärerna utgår från färdiga objekt.

Vilket bättre objekt finns att utgå från än en soppburk som ser exakt likadan ut i hela världen och som innehåller exakt samma sak? Men det var då det… 

Johan Jörgensen

@johanjorgensen


Detta är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera