Hoppa till innehållet

Därför storköper Kinnevik i Com Hem

Kinnevik investerar 3,7 miljarder kronor i Com hem och straffas hårt på börsen efter beskedet.

Cristina Stenbecks Kinnevik storköper aktier i Com Hem.
Cristina Stenbecks Kinnevik storköper aktier i Com Hem.Foto: Oskar Omne

”Vi tycker att Com hem är ett bra bolag med stark marknadsposition, med bra tillväxt och starka kassaflöden. Det är en bra kompletterande investering till våra innehav i Tele 2 och MTG”, säger Kinneviks tillförordnade vd Joakim Andersson till Di.

Läs mer: Kinneviks substansrabatt krymper under första kvartalet

Kinnevik betalar 110 kronor per aktie vilket motsvarar en premie på 8 procent jämfört med stängningskursen på onsdagen. Aktien hade inför nyheten gått urstarkt och stigit med 20 procent sedan årsskiftet.

Vi förstår inte varför (aktien) inte ägs bredare

Aktien har dock inte varit uppskattad bland svenska investerare och Com Hem har varit det storbolag med störst andel utländskt ägande på Stockholmsbörsen.

”Vi förstår inte varför den inte ägs bredare. Men våra beslut tar vi inte hänsyn till vad andra investerare tycker”, säger Joakim Andersson.

”Com hem är på en intressant digitaliseringsresa med en stor kundbas. Mycket av förvärvet av Boxer handlar om att konvertera den kundstocken till fiber och ip-tv.”

TV: Börsmorgon: ”Com Hem kan bli dagens vinnare på affären”

Det finns starka personkopplingar mellan Com Hem och Stenbecksfären. Styrelseordföranden Andrew Barron var tidigare operativ chef på MTG, finanschefen Mikael Larsson var mellan 2001 till 2015 finanschef på Kinnevik och vd Anders Nilsson har en lång bakgrund inom Millicom och MTG där han bland annat var operativ chef. 

”Personbanden som sådana spelar ingen roll, men när vi gör investeringar är det viktigt att det är en stark ledning i bolagen. Vi känner de här personerna mycket väl och vi är komfortabla med att det är mycket kompetent ledning.”

Det har inte varit en enkelspårig väg när det gäller rekryteringar. Tele 2 har precis anställt Jon James som chef för den nederländska verksamheten. Han var tidigare operativ chef på Com Hem. 

Tele 2 och Com hem har vitt skilda strategier, men bland utländska analytiker har det förekommit spekulationer om att de två bolagen skulle kunna kombineras i jakten på synergier. Några sådana planer finns inte enligt Kinnevik. 

”Vi har ingen plan på det. Vi gör investeringen som ett investmentbolag.”

”Vi har ett antal bolag som är mer mogna och kassagenererande och ett antal som är kassakonsumerande. Com Hem bidrar till delen med mogna bolag med starka kassaflöden.”

Kinnevik hade vid kvartalsskiftet en nettokassa på 0,4 miljarder efter att man sålt halva sitt innehav i Rocket internet. Förvärvet av storposten av Com Hem skickar på nytt upp skuldsättningen och Kinnevik bör fortsätta sälja av tillgångar. 

Vad har ni för planer för resterande delen av Rocket internet?

”Det stämmer att vi sålde halva och bakgrunden är som du vet att vi distanserat oss mot Rocket efter att de fått en allt mer överlappande strategi med oss. Sedan kommenterar vi inte vilka affärer vi ska göra i förväg.”

Läs mer: Därför har Kinnevik slutat investera med Rocket Internet

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera