Great Big Story är ett digitalt videonätverk som startades av CNN förra året. Genom plattformar som Instagram, Facebook och Youtube vill mediebolaget nå ut med videomaterial av mer lättsmält karaktär. Hittills har man lyckats locka 10 miljoner användare till tjänsten.
Lanseringen i Norden går av stapeln i början av nästa år och blir CNN:s första regionala satsning. Enligt Andrew Morse, ansvarig för CNN Digital Worldwide, har den nordiska marknaden stor potential.
”Dels är det en marknad där video utvecklas snabbt. Dels verkar den typen av berättelser som Great Big Story förmedlar, som är lite bortom traditionella nyheter, ge bra gensvar hos publiken här”, säger han.
Men CNN har inte tillräcklig stor marknadskännedom för att kunna genomföra satsningen själva, betonar Andrew Morse. Därför ska produktionsbolaget Storyfire producera det nordiska materialet till videonätverket.
”Det känns fantastiskt. Som varje gång när man passerar en tröskel känner man sig upplyft. Entreprenören i mig växer”, säger Storyfires vd Tobias Bringholm.
På den svenska marknaden väntas hård konkurrens från bland andra Kit, som satsat stort på att nå ut med videomaterial i sociala medier.
”Visst är det en konkurrensutsatt marknad. Men Great Big Story har hög kvalitet på innehållet, och det ligger också i linje med Storyfires inriktning. Sedan starten har vi blivit ganska framgångsrika, så jag har stor tillförsikt”, säger Tobias Bringholm.
Läs mer: Kits förlust: 22 miljoner kronor
Nu gäller det för CNN och Storyfire att hitta distributionskanaler. Något mål för antalet användare i Norden har man än så länge inte satt upp.
”För oss är det viktigare att titta på användarnas engagemang. Det exakta antalet spelar mindre roll”, säger Andrew Morse.