Hoppa till innehållet

Därför väljer CNN svenska Storyfire som partner

CNN lanserar sin digitala plattform Great Big Story i Norden. Produktionsbolaget Storyfire, som grundades TV4-veteranen Tobias Bringholm i fjol, blir den amerikanska mediejättens samarbetspartner.

Tobias Bringholm, vd på Storyfire.
Tobias Bringholm, vd på Storyfire.Bild: Leif R Jansson/TT

Great Big Story är ett digitalt videonätverk som startades av CNN förra året. Genom plattformar som Instagram, Facebook och Youtube vill mediebolaget nå ut med videomaterial av mer lättsmält karaktär. Hittills har man lyckats locka 10 miljoner användare till tjänsten.

Lanseringen i Norden går av stapeln i början av nästa år och blir CNN:s första regionala satsning. Enligt Andrew Morse, ansvarig för CNN Digital Worldwide, har den nordiska marknaden stor potential.

”Dels är det en marknad där video utvecklas snabbt. Dels verkar den typen av berättelser som Great Big Story förmedlar, som är lite bortom traditionella nyheter, ge bra gensvar hos publiken här”, säger han.  

Men CNN har inte tillräcklig stor marknadskännedom för att kunna genomföra satsningen själva, betonar Andrew Morse. Därför ska produktionsbolaget Storyfire producera det nordiska materialet till videonätverket.

”Det känns fantastiskt. Som varje gång när man passerar en tröskel känner man sig upplyft. Entreprenören i mig växer”, säger Storyfires vd Tobias Bringholm.

På den svenska marknaden väntas hård konkurrens från bland andra Kit, som satsat stort på att nå ut med videomaterial i sociala medier.

”Visst är det en konkurrensutsatt marknad. Men Great Big Story har hög kvalitet på innehållet, och det ligger också i linje med Storyfires inriktning. Sedan starten har vi blivit ganska framgångsrika, så jag har stor tillförsikt”, säger Tobias Bringholm.

Läs mer: Kits förlust: 22 miljoner kronor

Nu gäller det för CNN och Storyfire att hitta distributionskanaler. Något mål för antalet användare i Norden har man än så länge inte satt upp.

”För oss är det viktigare att titta på användarnas engagemang. Det exakta antalet spelar mindre roll”, säger Andrew Morse.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera