Annons

Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Nytt kapitel i svensk industrihistoria SPONSRAT AV Node Pole

Kry:s vd Johannes Schildt.

Nätläkaren Kry tar in 200 miljoner kronor

Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.

EU:s miljardkrav på Google, Kinneviks nya vd och sexskandal i Binary Capital

Christina Stenbecks Kinnevik säljer Lazada till Jack Mas Alibaba.

Alibaba köper e-handel av Kinnevik för en miljard

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Apple-vd:n föredrar AR framför VR och tror att tekniken kan bli lika betydelsefull som smarta telefoner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Apples vd Tim Cook föredrar augmented reality, eller förstärkt verklighet som det ofta kallas på svenska, framför virtual reality och han menar att tekniken kan bli lika banbrytande som den smarta mobilen. Det uppgav han i en intervju med The Independent.

Tim Cook förklarade sina preferenser för augmented reality med att tekniken inte är utestängande på samma sätt som virtual reality.

Läs även: Så mycket omsätter VR

”Augmented reality tillåter individer att vara närvarande i världen. De flesta människor vill inte stänga ute sig från omvärlden under en lång tid och idag kan man inte det eftersom du blir sjuk av det”, sade Tim Cook.

Att han betraktar augmented reality som något riktigt stort kunde tydas från hans jämförelse med en smartphone.

”Jag ser på det som en stor idé liknande en smartphone. Smartphones är till för alla, vi behöver inte se iPhone som att det handlar om en viss demografi, eller land eller vertikal marknad. Den är för alla och jag tror att augmented reality är så stor, det är enormt”, sade han.

Han tillade att han ser på augmented reality som snarare en kärnteknik än en produkt i sig och att tekniken behöver tid på sig att mogna innan den blir tillgänglig för allmänheten.

Läs även: Bildläcka drabbar hajpade AR-bolaget Magic Leap

Finwire / DI Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post