Hoppa till innehållet

Dashl vill digitalisera skönhetsbranschen

Dashl vill använda data för att revolutionera skönhetsbranschen. På Di Digitals event Female Founders den 23 maj pitchar de och tre andra bolag inför en tung investerarjury. 

Dahls grundare Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Lars-Erik Karlsson
Dahls grundare Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Lars-Erik Karlsson

”Vi har hittat ett sätt digitalisera en bransch som är värd många miljarder, som alla berörs av, och som har funnits sedan urminnes tider”, säger Arbilina Nissan som är medgrundare av Dashl.

I början av året flyttade hon och Nina Akbari hem till Sverige efter att ha bott i London i många år – för att dra igång Dashl.

Det är en digital tjänst som matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via Dashl kan kunderna se stylisternas verk och välja prisnivå, och därefter matchas med stylister. 

”Vi försöker skapa en tjänst som ligger nära konsumentens beteende, tar hänsyn till visuella sociala medier och erbjuder bekvämlighet, istället för att bara samla olika aktörer. Det är en utmaning, och må ta sin tid, men vi är glada över att kunna komma över den tröskeln”, säger Arbilina Nissan.

Foto:
Dashls grundare Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Lars-Erik Karlsson

Dashl är ett av bolagen som har valts ut att pitcha på Di Digitals event Female Founders den 23 maj på Epicenter i Stockholm. Där hyllas de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper kvinnliga tech-stjärnor att nå sin fulla potential. 

Läs även: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2017 

När Arbilina Nissan och Nina Akbar gjorde research inför Dashl märkte de att en majoritet av kunderna använde sig av Pinterest och Instagram, och att de ville veta hur skicklig och tillgänglig en viss stylist var, och vilket betyg denna hade fått av andra kunder.

Istället för att själva ringa runt till olika salonger och söka upp olika stylister på sociala medier för att fatta sitt beslut vill Dashl erbjuda en helhetslösning där stylernas portfolio och tider finns direkt i deras tjänst.

”Vi har verkligen byggt tjänsten efter kundernas behov”, säger medgrundaren Nina Akbari.

Enligt grundarna innebär Dashl att kunderna får lättare att hitta stylister som har de förmågor som de söker, samtidigt som stylisterna kan öka sin kundbas och får ett nytt forum utanför salongerna att visa upp vad de kan.

Det sänker trösklarna för unga talanger menar Dashl-grundarna.

”För det är inte bara de stora namnen som kommer fram. Vi vill demokratisera hela skönhetsbranschen”, säger Nina Akbari.

I sommar lanseras en helt ny webbplattform och app.

Den innebär bland annat att kunden kommer att kunna göra detaljerade sökningar efter exempelvis frisörer, baserat på längden och tjockleken på håret, det geografiska området och den egna budgeten.

”Vi vill på ett effektivt sätt använda kundens personliga data för att koppla ihop den med rätt person”, säger Arbilina Nissan.

Härnäst väntar en geografisk expansion i Sverige utanför Stockholm. Därefter är siktet inställt på Mellanöstern, där skönhetsmarknaden växer snabbt.

Förutom Dashl kommer publiken på Female Founders även att introduceras till startupbolagen Light Flex System, Globhe och Lysa som alla utmärkt sig bland det 40-tal bolag som ansökt om att pitcha. I juryn sitter Collector-grundaren Lena Apler, EQT Ventures Ashley Lundström, Industrifondens Sara Resvik, storinvestaren Almis Anna Söderholm och Sara Wimmercranz från Backing Minds.

Publiken kommer även att få träffa Mengmeng Du, som har haft flera tunga poster på den svenska startupscenen. Bland annat ansvarade hon för Spotifys utlandslansering och hon har även arbetat som operativ chef på poddplattformen Acast innan hon för ett år sedan bestämde sig för att satsa helhjärtat på en egen startup – GetGeek.

Di Digitals kvällsevent Female Founders är gratis. Skaffa din biljett här. 


Bolagen som kommer att pitcha på Female Founders är: 

Globhe 

Grundare: Helena Samsioe
Antal anställda: 3
Omsättning: 850 000 kronor

Globhe (NTL) grundades 2015 och arbetar med ett nätverk av leverantörer och konsulter vars drönare sätts i bruk för att leverera medicin och sjukvårdsutrustning i svårtillgänglig terräng i bland annat Rwanda. Globhe sitter på kontorshotellet H2 Health Hub i Stockholm och har valts till FN:s drönarprojekt i Malawi.

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda 

Light Flex Sweden

Grundare: Victoria Bäcksin och Mårten Kull
Antal anställda: 4
Omsättning: 1 miljon kronor

Det tidigare Sting-bolaget Light Flex Sweden (NTL) har tagit fram en intelligent ljusteknik som kan sättas på kläder och hjälmar. På det viset kan motionärer och vägarbetare ha en bättre synlighet än vad reflexer ger. Bolaget har tagit in cirka 1,7 miljoner kronor från investerna Richard Båge och Rustan Panday, även tidig investerare i Storytel.

Dashl

Grundare: Nina Akbari och Arbilina Nissan 
Antal anställda: 4
Omsättning: 0

Dashl (NTL) grundades 2016 och är en digital skönhetstjänst som använder kundernas personliga data för att koppla ihop dem med rätt behandling enligt preferenser för stil, pris och geografisk plats. Tjänsten är uppbyggd på ett bildmatchnings- och betygsystem. Bolaget har tagit in drygt 800 000 kronor av okända investerare.

Lysa

Grundare: Emilie Andersson, Patrik Adamson och Henrik Littecke
Antal anställda: 8
Omsättning: 0

Lysa (NTL), som grundades 2015, har tagit fram en robotrådgivare som fungerar som en investeringstjänst för både spararen med lite och mycket tillgängligt kapital. Bolaget är godkänt som värdepappersbolag av Finansinspektionen. Bolaget har hittills tagit in 20 miljoner kronor av bland andra Nicklas Storåkers, Nordstjernans vd Tomas Billing, Citigroups Eirik Winter och Ernström & Co. 

Läs mer: Lysa utmanar branschen med ny robotrådgivare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera