Halmstadsbolaget Newsreps är årets startup inom mediebranschen. Priset, från Di Digital, Nyheter24, Venture Cup och G-Lab21, delades ut på Mediedagarna i Göteborg, MEG, under torsdagen.
Newsreps har utvecklat en plattform för medborgarjournalistik. Bolagets app kopplar ihop användare som råkar befinna sig i händelsernas centrum med stora mediebolag. De kan då skicka in tips, foton eller video som sedan köps och publiceras.
Vinnaren valdes ut av en jury bestående av Daniel Goldberg (redaktionschef, Di Digital), Douglas Roos (grundare Nyheter24-gruppen), Frida Edman (projektledare MEG), Peter Kurzwelly (grundare G-Lab21) och Anam Cara Ardeshir (marknadsansvarig Venture Cup).
Så här lyder juryns motivering:
"Årets startup inom mediebranschen möter ett behov som varken mediehus eller mediekonsumenter för bara något år sedan visste att de hade. Med dagens tekniska möjligheter bygger Årets startup inom mediebranschen tjänsten som tar delningsekonomin till mediebranschen. Vinnaren har goda chanser att revolutionera mediebranschen genom en plattform som minskar avståendet mellan mediehusen och medborgarna avsevärt. På så vis blir också tjänsten en produkt som stärker demokratin och den publicistiska utvecklingen. Citizen journalism är här för att stanna."
Övriga finalister i tävlingen var United Robots, som utvecklar en robotjournalist, samt Newstag, som bygger en plattform för personaliserade nyhetsflöden.
"Det var inte helt lätt att välja en vinnare. Men kombinationen ambitiös, innovativ idé och genomtänkt affärsmodell gjorde att valet till slut föll på Newsreps", säger Daniel Goldberg, redaktionschef Di Digital och medlem i juryn.
Förutom den stora äran vinner Newsreps exponeringsvärde på Meg17, exponeringsvärde på Nyheter24, Rådgivning via Venture Cup och kontorshotell på GLab21. Bolaget kommer även att medverka i ett framtida avsnitt av Digitalpodden.