Hoppa till innehållet

Kollektivet där entreprenörerna sover i våningssängar

På StartupHouse i San Francisco betalar hoppfulla entreprenörer 10 000 kronor i månaden för att bo i kollektiv och sova i våningssäng. Di Digital var på besök. 

Melinda Dinh och Fredrik Olovsson, grundare av den svenska startupen Creddon, sitter och jobbar i entreprenörskollektivet StartupHouse lokaler i centrala San Francisco.
Melinda Dinh och Fredrik Olovsson, grundare av den svenska startupen Creddon, sitter och jobbar i entreprenörskollektivet StartupHouse lokaler i centrala San Francisco.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital / San Francisco)  Ytterdörren står på glänt innanför gallerporten till StartupHouse i centrala San Francisco. Jag ringer på klockan och blir insläppt.

Fredrik Olovsson och Melinda Dinh möter mig i dörren. De är grundare till Creddon, en välgörenhetstjänst som nyligen har gått live. StartupHouse är ett kollektiv för entreprenörer och här har de bott i snart två månader.

Creddons grundare

Fredrik Olovsson och Melinda Dinh utanför StartupHouse.

I huset ryms ett 50-tal entreprenörer. På nedervåningen finns ett kök och ett antal gemensamma arbetsbord, där även entreprenörer som inte bor här kan sitta och jobba. På de två våningarna över ligger sovsalar, badrum och duschar för de som hyr en sängplats.

Vi går upp för en trappa och in i ett stort rum med ett trettiotal våningsängar.

”Det här brukade vara en lagerlokal för ett företag som gjorde sexleksaker, så ibland kommer det lite konstiga paket hit”, säger Fredrik Olovsson.

Han sover här och har sina grejer upphängda på våningsängen och liggande i en trähylla bredvid. Melinda Dinh bor på tredje våningen i tjejavdelningen. Men majoriteten av dem som bor på StartupHouse är män och här finns bara tre kvinnor för tillfället.

Jag får inte fotografera i sovsalarna, men de ser ut ungefär som du tänker dig. Ett stort rum med våningssängar uppställda på rad och massor av kläder och prylar överallt.

”Man ska inte vara känslig. Och är man en person som snarkar högt ska man inte bo här”, säger Fredrik Olovsson.

En månadshyra på StartupHouse kostar 1 200 dollar, cirka 10 200 kronor. Creddon-grundarna betalar två sådana hyror och skulle egentligen kunna hitta en lägenhet för de pengarna. 

”Men här träffar vi folk och det finns en fördel i att vi inte behöver skriva på något långtidskontrakt”, säger Melinda Dinh.

Lägenheten de hade kunnat hyra skulle säkerligen ligga utanför stan, för San Francisco har de högsta hyrorna i hela USA. Snittet för en tvårumslägenhet ligger just på 3 620 dollar, cirka 30 000 kronor, i månaden.

Kontakterna de får på StartupHouse är värda mer än boendet, menar de båda. 

”Det känns som vi är en familj. De som har bott här längst har gjort det i ett par år”, säger Melinda Dinh.

Köket i StartupHouse

Köket som entreprenörerna delar i StartupHouse. Foto: Miriam Olsson Jeffery.

Fredrik Olovsson har bott här innan, i våras när han skrev examensarbete hos lånesajten Kiva. Då träffade han till exempel Joseph Ritchie, som är utvecklare och har hjälpt honom mycket med programmering av Creddons tjänst.

”Jag har bott här i sju-åtta månader nu”, säger Joseph Ritchie.

De flesta dagarna sitter Creddon-grundarna och jobbar i coworking-delen av StartupHouse. Deras tjänst går ut på att människor kan donera en dollar per utskickad tweet till välgörande ändamål. Olika företag och organisationer bidrar med pengarna som ska doneras och får marknadsföring genom Twitter-inläggen.

Hittills har knappt 1 000 tweets skickats ut och Creddon har fått in 7 000 dollar, cirka 60 000 kronor, i sponsorpengar. Bland annat är företagschattjänsten Slack och hårdvaruinkubatorn Lab 360 i Silicon Valley med och bidrar.

Den dagen då flest tweets gick ut var när Creddon fick ett omnämnande på sajten Product Hunt. Där listas ett antal produkter och tjänster varje dag. Att komma med är en stor grej i techvärlden.

”Vi fick drygt 1 000 besökare den dagen och 200 tweets inom det första dygnet”, säger Fredrik Olovsson.

De hade dock hoppats på många fler och det är svårt att nå ut. Anledningen till att Creddon kom med på Product Hunt var för att Fredrik Olovsson träffade folk därifrån i våras via tjänsten Blab. Han kallar Blab för  ”den nya stora grejen” och beskriver det som ett ”Skype kombinerat med Periscope”.

”Det går ut på att starta en egen talkshow med ett klick”, säger Fredrik Olovsson.

Sedan dess har han varit med på fler så kallade ”Blabs”, vilket har gett en del kontakter.

Nästa steg för Creddon är att få folk att donera genom Facebook-inlägg och höja beloppet från en dollar till fler.

Tjänsten anspelar på det som kallas ”slacktivism” – slacker aktivism – där användaren inte behöver göra många knop för att bidra.

I dagsläget tjänar Creddon inga pengar. Det är ett medvetet val, säger grundarna, och det skulle ändå handla om småsummor. I Silicon Valley anses det ofta bäst att vara så kallad ”prerev” det vill säga pre revenue, före intäkter. Ett typiskt tecken på den rådande högkonjunkturen med en värderingsmodell som ofta baseras på antal användare.

”Det är väl vår utmaning nu hur vi ska finansera oss själva”, säger Fredrik Olovsson.

StartupHouse

Coworking-delen av StartupHouse

Om en månad är Silicon Valley-äventyret slut för den här gången. Fredrik Olovsson och Melinda Dinh kommer att söka till ett acceleratorsprogram i Malmö och hoppas att det ska bli nästa anhalt. Då får de också lite pengar att leva vidare på.

”Nu handlar det om att få ut ordet, få fler användare och växa till oss lite i storlek. Det går att göra från Sverige”, säger Fredrik Olovsson.

Även om han tycker att det händer mer saker i Silicon Valley.

”När jag bodde i en egen lägenhet i Lund hände det nästan aldrig något av en slump. Jag satt också hos en inkubator där och de flesta gick hem vid 17”, säger Fredrik Olovsson.

”Det är väldigt chill i Sverige. Här vill de investera i folk som jobbar dygnet runt”, säger Melinda Dinh.

Om man blir så mycket effektivare av att jobba dygnet runt är de dock osäkra på. Själva jobbar de mycket, men försöker också träna och sova på nätterna.

”Vi tycker att balans är vettigt”, säger Fredrik Olovsson.

Eftermiddagen när jag är på besök ska Creddon ha möte med en organisation som vill samarbeta. På kvällen väntar säkert någon aktivitet i huset. Sedan jobbar de sent in på natten och går och lägger sig i varsin våningssäng.

Ännu en dag i entreprenörskollektivet StartupHouse är till ända.

StartupHouse


Fakta StartupHouse

  • Öppnade: 2013
  • Grundare: Elias Bizannes, som även har grundat StartupBus - en turné i Europa och USA med hackathon-tävlingar på bussar.
  • Adress: 934 Howard Street i San Francisco
  • Slogan: ”Live in the future”
  • Medlemsskap per månad: 50 dollar för att gå på event, 250 dollar för att nyttja coworking-utrymmet och 400 dollar för ett dedikerat skrivbord och att ta del av StartupHouse nätverk.
  • Bo: kostar 1 200 dollar i månaden för en våningssäng och gemensamt badrum.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera