Hoppa till innehållet

De drar in 6 miljarder på livsmedel på nätet

Matleverantören Martin & Servera har i det tysta seglat upp som ett av Sveriges största e-handelsbolag med 200 lastbilar på vägarna. Bolaget sålde livsmedel till offentliga inrättningar, snabbmatskedjor och krogar för 13 miljarder kronor i fjol, varav närmare hälften på nätet.

Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera.
Kristina Ossmark, marknadsdirektör, och Sven Demtz-Helin, finanschef och vice vd på Martin & Servera.Foto: Martin & Servera

Den senaste veckan har Di Digital rapporterat om att livsmedelshandeln på nätet vuxit med hela 40 procent det senaste året. Mathem, Mat.se, Coop Online och de andra nätbutikerna sålde därmed livsmedel för drygt 4 miljarder kronor under 2015.

Summan är ansenlig, men utgör endast 1,5 procent av den totala livsmedelsmarknaden.

Den är även betydligt mindre än vad Martin & Servera drar in på att sälja livsmedel på nätet till restauranger och offentliga inrättningar.

Nu ser vi hur enskilda krogar blir bättre på e-handel.

I fjol omsatte bolaget närmare 13 miljarder kronor och hade ett resultat på 333 Mkr, enligt preliminära siffror som Di Digital fått ta del av. Cirka 45 procent av alla beställningar gjordes på nätet i fjol, motsvarande en omsättning på närmare 6 miljarder kronor.

”Sett till omsättning på nätet är det nog inte så många som är större än oss”, säger bolagets finanschef och vice vd Sven Demtz-Helin.

Martin & Servera uppstod 2012, när grossistbolaget Martin Ohlsson gick samman med Axel Johnsonsfärens bolag Servera Restaurang och Storkök. Bolaget ägs idag till 70 procent av Axel Johnson och 30 procent av familjen Oldmark.

Idag har man cirka 10 000 kunder. Bland dessa finns hälften av landets kommuner, kedjor som Burger King och Choice Hotels samt tusentals privata caféer och krogar. Maten körs ut med hjälp av 200 lastbilar, varav hälften är egenägda av Martin & Servera. 

Läs mer: Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

Koncernen började ta emot beställningar på nätet redan i mitten av 90-talet. Och fram till i fjol förlitade man sig fortfarande på ett avskalat gränssnitt som integrerades direkt med bolagets affärsssystem.

”Men i höstas lanserade vi en ny e-handelsplattform som fungerar på mobil och surfplattor så väl som i PC”, säger Kristina Ossmark, marknadsdirektör på Martin & Servera.

Martin & Serveras lager i Halmstad. Man har ägen egna lager i Årsta, Umeå, Norrköping och Västerås.

Hon och finanschefen tror att den nya tjänsten kan innebära att andelen beställningar som sker på nätet ökar, från 45 procent till över 50 procent redan i år.

”Historiskt är det offentliga kunder och kedjor som Burger King och Espresso House som varit bra på att beställa på nätet. Nu ser vi hur enskilda krogar blir bättre på e-handel”, säger finanschefen Sven Demtz-Helin.

Andra fördelar med nya sajten är:

  • Den har en sökmotor. Om man söker på ”oxfile” kan man sortera på pris, ta del av olika kampanjer, eller begränsa sig till variabler som ekologisk eller närodlat.
  • Den är mer visuell, med bilder på 60 procent av alla matvaror. Användaren får även mer information om produkten och märkningar.
  • Den sparar inköpslistor på produkter man köper löpande, eller produkter som behövs för en viss meny.
  • Den kommer med rekommendationer på produkter som är populära, i säsong eller som säljs till extrapris.

Trots storsatsningarna tror Kristina Ossmark inte att nätet kommer ta över helt. 

”De restaurangkunder som använder nätet handlar mest sina basvaror där och sedan ringer de fortfarande när de ska beställa färskvaror och specialprodukter. Vi hoppas näthandeln ökar sin andel, men tror att telefonkontakten fortsätter vara viktig för dialogen med våra kunder”, säger hon.

Läs mer:  Axfood ratar uppköp - laddar för e-handelsoffensiv

Vid sidan av Martin & Servera är Axel Johnson även huvudägare i börsjätten Axfood, med Hemköp och Willys. Axfood har utvecklat en egen e-handelsplattform som ska lanseras skarpt i maj i år.

Läs mer: "I USA är det Amazon som utmanar livsmedelsjättarna"

Koncernen genomgår just nu en omfattande digitalisering och har bland annat instiftat ett innovationsprogram som heter Axlab.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera