Att boka och planera en begravning på nätet blir allt vanligare. Trenden drivs på av de digitala begravningsbyråerna Funera och Lavendla som växer snabbt och ritar om kartan i en bransch präglad av stiltje.
Störst av de två är Funera (NTL) som grundades 2013 av Dennis Jillvert, tidigare affärsutvecklare på tyska Rocket Internet med Kinnevik som delägare, och Håkan Ramsin, tidigare vice vd på Bonnier och idag Funeras arbetande ordförande. Under 2016 växte nettoomsättningen med drygt 80 procent till 21 miljoner kronor.
”I år ska vi fortsätta växa, om än i något lägre takt. Vi hoppas nå breakeven nästa år”, säger Björn Beckman, ledamot Funeras styrelse och investeringsansvarig på delägaren Verdane Capital (NTL).
Sökordet begravningsbyrå kan kosta flera hundra kronor per klick.
Som Di Digital tidigare rapporterat blev Verdane storägare i Funera i januari 2016 då man köpte en portfölj med sju bolag från Aggregate Media för cirka 50 Mkr. Ett av bolagen man lyfte fram efter affären var just Funera, som då uppgavs stå inför en Nordenlansering.
”Vi har redan gått in i Finland och vi ser över möjligheterna att gå in i andra nordiska marknader”, säger Björn Beckman.
Även konkurrenten Lavendla Begravningsbyrå (NTL) kan se tillbaka på ett starkt år. Omsättningen ökade från en dryg miljon 2015 till 7,2 miljoner kronor 2016.
”Vi ska uppnå positivt rörelseresultat på månadsbasis redan i slutet av detta år”, säger vd:n och grundaren Jakob Nordström.
Han har en bakgrund som professionell golfspelare och har bland annat startat och sålt Golfmeter.se, en nätbutik för högteknologiska golfprodukter. I år spår han att Lavendla omsätter 20 Mkr.
”Vi dubblar förmodligen omsättningen till 40 miljoner 2018”, säger Nordström.
Läs mer: Springfield investerar 2 miljoner i dödens e-handel
Sedan starten har Lavendla tagit in 8 miljoner kronor i riskkapital från The Springfield Project, vars acceleratorprogram nyligen avvecklades. Han uppger att tillväxten på nätet har drivit upp priset på sökordet ”begravningsbyrå” på Google.
”Vår största utmaning är att skapa kundrelationer i en bransch som få är bekanta med. Google Adwords är en viktig marknadsföringskanal. Men konkurrensen är hård och sökordet begravningsbyrå kan i vissa fall kosta flera hundra kronor per klick”, förklarar Jakob Nordström.
Vid sidan av detta står marknadsledande Fonus som just nu plågas av fallande marginaler.
”Vist märker vi konkurrensens från lågprisaktörerna på nätet. Men just nu präglas hela marknaden av stagnation eftersom dödligheten är fortsatt låg i samhället, 90 000 per år. Det är stor konkurrens på alla fronter”, säger Peter Göransson, marknadschef på Fonus.
Siffrorna för 2016 är ännu inte klara. Men mellan 2014 och 2015 föll resultatet efter skatt från 23 Mkr till 16 Mkr. Omsättningen förblir dock hög: 938 Mkr under 2015, jämfört med 874 Mkr året dessförinnan. Siffrorna lyfts dock av att man samma år köpte Juristbyrån från Swedbank.
Enligt Peter Göransson investerar Fonus nu stora summor i att lyfta sitt digitala erbjudande och kommunikation inom sina två kärnområden.
”Vi har gjort otroligt stora investeringar 2015 och 2016 i teknik. Bland annat har vi bytt ut två stora affärssystem, för våra huvudverksamheter begravningsverksamhet och juridiska tjänster” säger han.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.