Hoppa till innehållet

De får priset på sökordet "begravningsbyrå" att rusa

De digitala begravningsbyråerna Funera och Lavendla växer snabbt. Utvecklingen har fått marknadsledande Fonus att tänka om och priset på sökordet ”begravningsbyrå” att skjuta i höjden på Google. 

Lavendlas vd och grundare Jakob Nordström.
Lavendlas vd och grundare Jakob Nordström.

Att boka och planera en begravning på nätet blir allt vanligare. Trenden drivs på av de digitala begravningsbyråerna Funera och Lavendla som växer snabbt och ritar om kartan i en bransch präglad av stiltje.

Störst av de två är Funera (NTL) som grundades 2013 av Dennis Jillvert, tidigare affärsutvecklare på tyska Rocket Internet med Kinnevik som delägare, och Håkan Ramsin, tidigare vice vd på Bonnier och idag Funeras arbetande ordförande. Under 2016 växte nettoomsättningen med drygt 80 procent till 21 miljoner kronor.

”I år ska vi fortsätta växa, om än i något lägre takt. Vi hoppas nå breakeven nästa år”, säger Björn Beckman, ledamot Funeras styrelse och investeringsansvarig på delägaren Verdane Capital (NTL).

Sökordet begravningsbyrå kan kosta flera hundra kronor per klick.

Som Di Digital tidigare rapporterat blev Verdane storägare i Funera i januari 2016 då man köpte en portfölj med sju bolag från Aggregate Media för cirka 50 Mkr. Ett av bolagen man lyfte fram efter affären var just Funera, som då uppgavs stå inför en Nordenlansering.

”Vi har redan gått in i Finland och vi ser över möjligheterna att gå in i andra nordiska marknader”, säger Björn Beckman.

Även konkurrenten Lavendla Begravningsbyrå (NTL) kan se tillbaka på ett starkt år. Omsättningen ökade från en dryg miljon 2015 till 7,2 miljoner kronor 2016.

”Vi ska uppnå positivt rörelseresultat på månadsbasis redan i slutet av detta år”, säger vd:n och grundaren Jakob Nordström.

Han har en bakgrund som professionell golfspelare och har bland annat startat och sålt Golfmeter.se, en nätbutik för högteknologiska golfprodukter. I år spår han att Lavendla omsätter 20 Mkr.

”Vi dubblar förmodligen omsättningen till 40 miljoner 2018”, säger Nordström.

Läs mer: Springfield investerar 2 miljoner i dödens e-handel

Sedan starten har Lavendla tagit in 8 miljoner kronor i riskkapital från The Springfield Project, vars acceleratorprogram nyligen avvecklades. Han uppger att tillväxten på nätet har drivit upp priset på sökordet ”begravningsbyrå” på Google.

”Vår största utmaning är att skapa kundrelationer i en bransch som få är bekanta med. Google Adwords är en viktig marknadsföringskanal. Men konkurrensen är hård och sökordet begravningsbyrå kan i vissa fall kosta flera hundra kronor per klick”, förklarar Jakob Nordström.

Vid sidan av detta står marknadsledande Fonus som just nu plågas av fallande marginaler.

”Vist märker vi konkurrensens från lågprisaktörerna på nätet. Men just nu präglas hela marknaden av stagnation eftersom dödligheten är fortsatt låg i samhället, 90 000 per år. Det är stor konkurrens på alla fronter”, säger Peter Göransson, marknadschef på Fonus.

Siffrorna för 2016 är ännu inte klara. Men mellan 2014 och 2015 föll resultatet efter skatt från 23 Mkr till 16 Mkr. Omsättningen förblir dock hög: 938 Mkr under 2015, jämfört med 874 Mkr året dessförinnan. Siffrorna lyfts dock av att man samma år köpte Juristbyrån från Swedbank.

Enligt Peter Göransson investerar Fonus nu stora summor i att lyfta sitt digitala erbjudande och kommunikation inom sina två kärnområden.

”Vi har gjort otroligt stora investeringar 2015 och 2016 i teknik. Bland annat har vi bytt ut två stora affärssystem, för våra huvudverksamheter begravningsverksamhet och juridiska tjänster” säger han.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera