Hoppa till innehållet

De hetaste ryktena inför Apples produktsläpp

En smart Siri-högtalare och en ny Ipad Pro? Det är några av ryktena inför måndagskvällens inledning av Apples årliga utvecklarkonferens.

Publikhav från Apples utvecklarkonferens i fjol, som då ägde rum på Bill Graham Civic Auditorium i centrala San Francisco.
Publikhav från Apples utvecklarkonferens i fjol, som då ägde rum på Bill Graham Civic Auditorium i centrala San Francisco.Foto: TT/Tony Avelar

(Di Digital/Silicon Valley) På måndagen startar Apples stora utvecklarkonferens WWDC som pågår hela veckan. Den här gången håller techjätten till i San Jose, Kalifornien, staden som brukar få markera där Silicon Valley slutar.

Som vanligt kring Apple florerar ryktena friskt och under den senaste veckan har hetsen trappats upp.

WWDC inleds som traditionen bjuder med en presentation, där de största nyheterna lanseras.

Säkra kort är att Apple kommer visa upp nya versioner av sina operativsystem – IOS 11 för Iphone, Mac OS 10.13 för Mac-datorer, Watch OS 4 för den smarta klockan Apple Watch och Tv OS 11 för Apple TV.

Även uppdateringar av Apples olika tjänster, som är bolagets snabbast växande intäktskälla, kommer säkerligen att avhandlas. Det handlar bland annat om lagringstjänsten Icloud, fototjänsten Iphoto och musiktjänsten Apple Music.

Läs även: Iphone 8-lansering kan försenas med tre månader

Förutom mjukvara sias det om att Apple kommer fortsätta försöka övertyga utvecklarcommunityt om den smarta klockan Apple Watchs förträfflighet inom områden som hälsa och träning.

När det gäller hårdvara går det rykten om att Apple sent omsider utvecklar en smart högtalare för assistenten Siri, à la Amazons Echo och Googles Home.

Enligt en anställd på Foxconn – tillverkaren som producerar en stor del av Apples komponenter – kommer Siri-högtalaren att visas upp på WWDC men släppas till försäljning först senare i år. Det uppger personen i en uppmärksammad tråd på Reddit. Internetforumet säger sig ha bekräftat att personen verkligen jobbar på Foxconn.

Foto: Macrumors

Skärmdump från sajten Macrumors.com, som har gjort en skiss på hur Apples Siri-högtalare skulle kunna se ut.

Läs också: Apple börjar bygga Siri-högtalare

Även Google var sent på bollen med Home om man jämför med Amazon. E-handelsjättens högtalare Echo beräknas ha en marknadsandel på över 70 procent under 2017, enligt en rapport från Emarketer. Medan Google Homes andel ligger på drygt 23 procent.

Läs mer: Så vill Google ta sig in i användarnas hem 

Det ryktas även att Apple ska släppa en ny version av Ipad Pro på måndagskvällen, som i så fall skulle ersätta den befintliga modellen med 9,7-tumsskärm och enligt uppgifter ha en 10,5-tums skärm. Den har inte uppdaterats på över ett år och Apples Ipad-försäljning har överlag gått stadigt nedåt de senaste åren.

Det finns också indikationer på att det kommer uppfräschningar för Apples datorer Macbook och Macbook Pro. Modellen för professionella släpptes så sent som förra hösten, men enligt rykten vill Apple flörta mer med den gruppen, vilket talar för en uppdaterade modeller av både datorn och Ipad Pro.

Apple har länge utmålats som att ha tappat sin innovationskraft och det förväntas inte några större överraskningar under WWDC. Bolaget verkar dock obrytt och lanserar ofta saker ett tag efter sina konkurrenter. Och Apple fortsätter att vara världens högst värderade börsbolag.

Men framgångssagan med Iphone har fått sig en törn det senaste året och försäljningen, som står för 65 procent av bolagets intäkter, har gått ner fyra av de fem senaste kvartalen.

Läs också: Iphone-försäljningen tappar igen 

”Vi ser en fördröjning i köpbeteende som vi tror är en konsekvens av den mängd rykten och rapporter som kommer ut om framtida produkter”, kommenterade Apples vd Tim Cook till CNBC efter den senaste rapporten för första kvartalet 2017.


Di Digital bevakar inledningspresentationen på WWDC och rapporterar på Twitter och på sajten.


Mer om alla rykten kring Apple i Digitalpodden från den 3 maj:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesborshicka-sjalvkorandemapillaryochkollektivhusitechvarlden

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera