Kändisinvesterarna fortsätter att flockas kring Tipser, den digitala kundvagnen som följer med när du är ute och surfar på nätet. Tjänsten har sedan tidigare lockat pengar från Johan Qviberg, son till finansmannen Mats Qviberg, och Tobii-chefen Fredrik Ruben.
Nu tar man in ytterligare 12 Mkr. Bland investerarna finns djursjukhusjätten Anicuras vd Peter Dahlberg och Johan Andersson, vd för företagsgruppen Mellby gård och son till den skånske industrimannen Rune Andersson. Det skriver nyhetssajten Breakit.
Tipser har redan mediekoncernerna Bonnier och Schibsted som kunder.
Läs mer: Johan Qviberg med på Di Digitals 20 mäktigaste-lista
“De tester vi nu kör med publicister visar att det ger tio gånger högre konvertering till köp än om man använder sig av en annonslösning. Det är egentligen ganska naturligt, eftersom du inte ens behöver lämna sajten för att handla. Det är en väldigt friktionsfri upplevelse”, säger Axel Wolrath, medgrundare till Tipser, till Breakit.
Johan Andersson, vd för företagsgruppen Mellby gård.
Pengarna i den nya riskkapitalrundan ska användas till att anställa mer personal, bland annat i Polen där bolaget har nästan all teknikutveckling.
“Vi blir ytterligare tio personer nu som jobbar med Tipser”, säger Axel Wolrath till Breakit.
Det har hittills varit svårt att bygga fungerande företag på idén om en massa köpknappar på mediesajter. Ett stort bolag som kämpat för att lyckas är amerikanska Pinterest.
Tipser grundades 2011 av Marcus Jacobsson, Jonas Sjöstedt och Axel Wolrath. Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som rör 2014, omsatte Tipser då 1 miljon kronor och gjorde ett minusresultat på 500.000 kronor, enligt Breakit.