Hoppa till innehållet

De kan köpa Kinneviks sorgebarn

E-handelskoncernen Qliro sålde i onsdags sin vitvaruhandel Tretti.se. Nu spekuleras det i att fler delar av koncernen är till salu. Här är de tänkbara köparna.

En rad ehandelsbolag kan vara intresserade av att komma över några av Qliros sajter.
En rad ehandelsbolag kan vara intresserade av att komma över några av Qliros sajter.

Qliro har haft problem med sin verksamhet ända sedan den tidigare ledningen lämnade bolaget 2011. Det har därför i flera år spekulerats i att en styckning av Qliro skulle vara det bästa sättet att få ut värdet ur koncernen.

I och med onsdagens försäljning av vitvarusajten Tretti.se har spekulationerna fått ny fart. Att ett så centralt innehav säljs tolkas som ett tecken på att huvudägarna Kinnevik tröttnat på att skjuta till pengar och att fler delar därför kan vara till salu. 

Det sägs visserligen att man inte ska ha ihjäl en höna som värper guldägg. Men i Qliros fall handlar det snarast om att ha ihjäl en höna som inte värper alls.

Qliro har fem huvudsakliga delar: Cdon, som säljer lite allt möjligt och fungerar som en marknadsplats, Financial Services, som är koncernens betallösning, leksakshandlaren Lekmer, modehandeln Nelly och kosttillskottshandlaren Gymgrossisten.

Läs mer: Tufft börsår för e-handelsbolag.

I försäljningen av Tretti.se ingår ett avtal som förbinder köparen att använda Cdons marknadplats och betallösning vilket tydligt pekar på att koncernen vill ha kvar och satsa på de delarna. Således bör Nelly, Gymgrossisten och Lekmer vara de bolag som kan tänkas säljas. Men vem vill köpa?

1. Nelly en munsbit för Boozt

Modesajten Nelly är störst med en försäljning på 1,2 miljarder kronor i fjol. Här finns också en köpare som matchar väl: den snabbväxande modehandeln Boozt. Boozt är i princip jämnstora med Nelly och har en målgrupp som överlappar Nellys precis lagom mycket.

Boozt ägs av ett antal riskkapitalfonder som Sunstone och Verdane samt det danska pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Boozts ägare har tidigare flaggat för att bolaget kan vara på väg att börsnoteras. Det skulle i så fall också kunna lösa finansieringsfrågan vid ett förvärv av Nelly.

Läs mer: Miljardboost för Boozt

2. MMSports sväljer Gymgrossisten?

Gymgrossisten omsatte i fjol 850 miljoner kronor men är till skillnad från Nelly lönsamt. Det gör att Gymgrossisten troligtvis är den mest värdefulla delen av Qliro.

Qliros huvudkonkurrent i Sverige, MMSports, ägs sedan 2014 av riskkapitalbolaget Verdane. Att de skulle köpa Gymgrossisten för att slå ihop med MMSports vore en logisk affär. Samtidigt är företagets storlek avsevärd även för en riskkapitalfond med 2 miljarder i kapital.

3. Sneglar Jollyroom på Lekmer?

Sist och minst är Lekmer som omsatte 480 miljoner i fjol och gick med förlust. Bolaget har en tydlig konkurrent i snabbväxande Jollyroom som i dag är i princip jämnstora.

Jollyroom har som ambition att omsätta en miljard år 2017 – en ambition som enkelt skulle uppfyllas genom ett förvärv av Lekmer. Jollyrooms huvudägare är grundaren Ole Sauar och mediebolaget Egmont.

Läs mer: Jollyroom siktar på miljardomsättning 2017

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera