Hoppa till innehållet

De köper Trustbuddys låneplattform

Finansbolaget Northmill köper konkursdrabbade Trustbuddys låneplattform.
”Koden håller hög kvalitet”, säger Markus Eriksson, presschef på Northmill.

Gustav Palm, informationsansvarig på Northmill.
Gustav Palm, informationsansvarig på Northmill.

Det har gått drygt sju månader sedan den börsnoterade låneplattformen Trustbuddy begärdes i konkurs under skandalösa omständigheter. När konkursförvaltaren klev in hade 44 miljoner kronor försvunnit. Vidare bestod cirka 80 procent av lånestocken på 300 Mkr av dåliga lån, enligt konkursförvaltaren.

Tidigare i veckan kunde Di Digital rapportera att konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson hade säkrat 50 Mkr, som ska delas ut till de som lånade ut pengar via tjänsten. Vidare stod det klart att Trustbuddys peer-to-peer-plattform, alltså själva tekniken bakom tjänsten, hade sålts.

Vi vet hur tidskrävande det är att utveckla bra teknik som håller samma säkerhetsnivå som bankernas.

Läs mer: Trustbuddys konkursförvaltare säkrar 50 miljoner kronor

Försäljningen av plattformen pågick en längre tid. Di Digital kunde redan i mitten av december i fjol rapportera att minst tre budgivare visat sitt intresse av att köpa p2p-tekniken. De var: sms-lånebolaget 4Finance, finansbolaget Northmill och det skandalomsusade Solid Venture Capital, som lånade ut en stor summa pengar till Trustbuddy före konkursen.

Läs mer: Trustbuddys långivare kopplad till PPM-skandal

Di Digital kan nu avslöja att köparen är just Northmill.

”Vi kan tyvärr inte gå ut med exakt hur mycket vi har investerat i tekniken men jag kan säga att priset hamnade under 10 miljoner kronor”, säger Markus Eriksson, presschef på Northmill.

Trustbuddys konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson uppgav tidigare för Di Digital att han hoppades dra in 10–15 Mkr på försäljningen.

Läs mer: Trustbuddys grundare startar nytt bank- och betalbolag

Northmill grundades 2006 och lyder under tillsyn av Finansinspektionen. Bolaget erbjuder krediter via dator och mobil i Sverige och Finland med varumärken som Credway, Easycredit och Credigo. Under varumärket Northmill erbjuder de även företagstjänster inom factoring, inkasso och kreditupplysning.

Vad ska ni med Trustbuddys låneplattform till?

”Vi har utvecklat egna it-system sedan starten 2006 och underhåller dem frekvent. Vi vet med andra ord hur pass tidskrävande det är att utveckla bra teknik som håller minst samma säkerhetsnivå som bankernas. Efter noggranna analyser av den tekniska plattform vi köpt har vi gjort bedömningen att koden håller hög kvalitet, vilket vi värdesätter i våra fortsatta satsningar inom fintech-området”, säger Markus Eriksson, presschef på Northmill.

Ser ni en risk att folk inte litar på tekniken, med tanke på haveriet i Trustbuddy?

”Nej. Tekniken och företaget med dess tidigare affärsmodell är två skilda saker. Jag kan inte se någon sådan risk eftersom det inte finns någon koppling mellan tekniken och utfallet i tidigare ägares affärsmodell.”

Ska ni ägna er åt person-till-person-lån?

”Inte just nu. Men det är inte ett omöjligt scenario ifall förutsättningarna är optimala.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera