Så kallade game jams, där spelutvecklare tävlar i att skapa det roligaste spelet på kortast möjliga tid, har blivit mycket populära i spelvärlden. Tunga namn som Minecraft-skaparen Markus “Notch” Persson har flera gånger deltagit i internationella tävlingar som Ludum Dare.
Nu ordnar spelstudion Qaos Games just en sådan tävling i Malmö. Den 13 och 14 november ordnar bolaget ett 24 timmar långt game jam för mobilspel till android och ios. Bland medarrangörerna märks byrån Crunchfish, som står för lokalerna, och riskkapitalbolaget The Springfield Project som hjälper till att bekosta tillställningen.
“Många utvecklare gör spel ensamma men gillar att jobba tillsammans med andra. Problemet är att det inte funnits så många initiativ som låter dem göra det,” säger Sebastian Lindén, medgrundare i Qaos Games och en av initiativtagarna till tävlingen.
“Planen var att hålla det smått med ungefär 30 personer fördelade på 15 lag. Nu har vi redan fått i 60 anmälningar så vi får se hur stort det blir”, fortsätter han.
Deltagarna kommer att få 24 timmar på sig att skapa varsitt mobilspel. Vinnarlaget får biljetter till branschfesten Nordic Game Awards, som äger rum varje år i Malmö.
Förväntningarna är högt ställda:
“Vi har sagt att vi vill hitta fröet till nästa Candy Crush Saga, och jag tror verkligen inte det är omöjligt. Det handlar om att sätta en grundmekanik till någonting som kan bli riktigt, riktigt bra. Det går betydligt fortare än många tror att hitta grunden i spel av väldigt hög kvalitet”, säger Sebastian Lindén.
Det går betydligt fortare än många tror att hitta grunden i spel av väldigt hög kvalitet.
“Vi jobbar alltid med prototyper som tar en eller två veckor att få klart. Hittar vi någonting som fungerar så går vi vidare med det. Vi väntar helt med design- och story tills dess att spelmekaniken sitter”, fortsätter han.
Qaos Games ligger bakom ordspelet Wordbolt. Bolaget tog i fjol emot en såddinvestering och genomgick riskkapitalbolaget The Springfield Projects acceleratorprogram.