Hoppa till innehållet

De satsar på gula retro-hörlurar

Carl Fritjofsson, venture partner på riskkapitalbolaget Creandum, har hittat ett ganska märkligt projekt att satsa på: Sitt eget. Nu tar han och Louise Fritjofsson in beställningar för att tillverka hörlurar med 80-talsdesign. 

Carl Fritjofsson, partner på Creandum, och Louise Fritjofsson, som tidigare startat träningsappen Vint.
Carl Fritjofsson, partner på Creandum, och Louise Fritjofsson, som tidigare startat träningsappen Vint.

Trådlösa hörlurar har varit en starkt trend på crowdfundingsajter som Kickstarter det senaste året. Gula hörlurar med 80-talsdesign har däremot inte varit det. Men det ska Carl Fritjofsson ändra på. Han har precis lanserat en Kickstarterkampanj för att börja tillverka hörlurarna Rewind

"Jag gör det här för att lära mig hur man tillverkar hårdvara. Det finns så otroligt mycket bra produkter och plattformar att använda som gör att man kan realisera en idé med begränsad budget och tid. Istället för att läsa en bok är det roligare att göra det", säger han och tillägger:

"Och sen gör jag det självfallet för att jag vill ha hörlurarna och de finns inte på marknaden idag."

Läs mer: Crowdfunding-succé för trådlösa hörlurar

Carl Fritjofsson har tidigare varit med och grundat rabattkortsbolaget Wrapp och arbetar i dag som venture partner på riskapitalbolaget Creandum. Han har sin bas i Silicon Valley där han också hjälper entreprenörer på acceleratorn 500 startups. Men nu är det alltså hörlurar som gäller. Projektet gör han tillsammans med Louise Fritjofsson som tidigare startat träningsappen Vint.

"Målet är att sälja för 30 000 dollar så att jag kan få in tillräckligt med kapital att finansiera den första produktionen. Det kostar väldigt mycket att komma igång med produktion i fabrik då man behöver investera i "tooling" i början", säger han. 

Rewind-hörlurarna som Carl Fritjofsson hoppas börja tillverka.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera