Hoppa till innehållet

De ska digitalisera dödsannonser

Svenska Citygate får 3,7 miljoner kronor av Google. Nu ska bolaget utveckla dödsannonser för den digitala eran.

 

Våren 2015 lanserade Google ”Digital News Initiative”, som ger bidrag till digitala utvecklingsprojekt hos europeiska medier. På torsdagen annonserades den andra bidragsvändan i initiativet och totalt delades drygt 240 miljoner kronor ut.

Ett av bolagen som får pengar är svenska Citygate som utvecklar och driver annonstjänster för svenska mediehus. Bolaget får 3,7 Mkr för att utveckla ”en ny typ av dödsannonser anpassade för den digitala eran”, enligt ett pressmeddelande.

Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet.

”Dödsannonser är en stark tradition. Jag är uppvuxen i Värmland, Östergötland och Skaraborg. Där är det en självklarhet att dödsannonsera. Om jag gick bort skulle jag gärna se att min familj dödsannonserade”, säger Niklas Jonason, vd på Citygate.

Citygate jobbar med totalt 81 tidningar, till exempel lokaltidningar som Norrköpings Tidningar, Östgöta-Corren och Nerikes Allehanda. I många lokaltidningar utgör dödsannonser en viktig del av innehållet. I och med att medielandskapet förändrats har en stor del av läsarna på tidningen flyttat till nätet, men dödsannonserna har inte riktigt hängt med.

Läs även: De storsatsar på dödens e-handel

”Vi har en lösning så att dödsannonsen från printtidningen publiceras och är sökbar på nätet. Sedan har vi satt en vision för vad man kan göra med digitala funktioner som interaktivitet, video och bilder, för att föra ut minnesannonsering och minnesord på ett värdigt sätt”, säger Niklas Jonason.

Hur gör man det på ett värdigt sätt?

”Ja, det är det som är det svåra. Vi är väldigt glada över Google gett oss de här pengarna så att vi kan gå försiktigt fram med anhöriga och förstå var behovet finns. Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt”, säger Niklas Jonason.

Han tror att det finns ett behov av att sköta fler saker som rör begravning och minnesannonsering på ett samlat ställe digitalt.

”Innan begravningen kan det handla om funktioner som ofta begravningsbyrån hjälper till med, till exempel hantering av minnesstunden, blommor och gåvor. Det kan finnas innehåll, som programmet till begravningen, som kan delas”, säger Niklas Jonason.

Nyckeln för oss är att det ska vara värdigt.

Han tänker sig också en funktion där familj och vänner publicerar bilder som de närmast anhöriga sedan får godkänna, något som skulle särskilja funktionen från Facebook.

”Längre fram i tiden skulle tidningar kunna erbjuda att digitalt snabbt få ut minnesord om den avlidna personen och att det finns en text om personen”, säger Niklas Jonason.

”Därefter kan man gå vidare ännu längre. Det finns redan nu begravningar via video”, fortsätter han.

Läs även: Di får pengar av Google för databastjänst

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera