Hoppa till innehållet

De svenska Silicon Valley-entreprenörernas nyårslöften

Yachter, internverktyg och mer grönsaker. Under de sista skälvande timmarna av året delar de svenska entreprenörerna i Silicon Valley med sig av sina nyårslöften inför 2017.

Från vänster övre raden: Ebba Blitz, Christofer Karltorp, Stina Ehrensvärd. Nedre raden: Jens Nylander, Simone Giertz, Emil Eifrém.
Från vänster övre raden: Ebba Blitz, Christofer Karltorp, Stina Ehrensvärd. Nedre raden: Jens Nylander, Simone Giertz, Emil Eifrém.

(Di Digital/San Francisco) 2016 närmar sig sitt slut och vi har frågat sex svenska entreprenörer i Silicon Valley om deras nyårslöften inför nästa år:

 Foto:

Jens Nylander, medgrundare och vd för körjournaltjänsten Automile (NTL):

”Mitt nyårslöfte är att leverera de bästa verktygen internt för alla kollegor på Automile. Precis som Mark Zuckerberg skrev i sin artikel om ”Jarvis” (AI:n Mark Zuckerberg har byggt) den 19:e december: 'Building internal tools that make engineering more efficient is important to any technology company'. Många startups glömmer detta och jag har bestämt mig för att vi ska bli allra bäst på det.”

Foto:

Stina Ehrensvärd, medgrundare och vd för säkerhetsnyckelbolaget Yubico:

”Att bidra till ett säkrare internet för alla. Det genom att fortsätta arbetet med FIDO U2F, den nya internetsäkerheststandarden som Yubico skissade upp för fem år sedan och sedan dess har utvecklat i samarbete med de stora internetdrakarna i Silicon Valley och Seattle.”

Foto: Jesper Frisk

Emil Eifrém, medgrundare och vd på databasbolaget Neo Technology (NTL):

”Två grejer: Personligen ska jag jobba på min förmåga att följa upp på mål. Jag är bra på att sätta mål, förankra dem och kommunicera dem. Men när det kommer till uppföljning, då har jag oftast gått vidare och börjat tänka på nästa grej. Och uppföljning är nog hälften av bra utförande. Vad gäller företaget som helhet, så är mitt nyårslöfte att göra en djup marknadsundersökning av den marina vertikalen. Visst kan man köpa en rätt bra yacht för 300 mille?”

Foto:

Ebba Blitz, USA-vd för säkerhetsföretaget Alertsec (NTL):

”Mitt mål under 2017 är att både fokusera på en ny produkt som ska lanseras (alltid roligast med det som är nytt) och samtidigt hålla fokus på det som är vårt 'bread and butter', nämligen vår krypteringstjänst. Det ska bli spännande! Mitt skrivbord är ganska rörigt och jag borde lägga in mina uppgifter i Salesforce, men det känns som att startsträckan är lite lång där… Just nu håller jag det mesta i huvudet, i excelark och på vår stora white board.

På det personliga planet krävs en del uppstyrning. Under det senaste året har jag tränat när det blivit tid över - och då blir det inte särskilt mycket tränat…Här behöver jag bli lite sträng. Jag vill också bli en bättre bridgespelare och bör lägga in lite mer träning mellan tävlingarna. Jag vill gå med i en kör också. Själen ska få sitt!”

 Foto:

Christofer Karltorp, medgrundare och vd för Zerply (NTL), en professionell nätverkstjänst för film- och spelfolk:

”Hmm, en av de stora grejerna jag vill göra är att skapa 'original-IP (intellectual property)' med medlemmarna på Zerply. Vi har några av jordens bästa och mest kreativa människor på plattformen, och att bli del av själva skapandeprocessen känns som en naturlig utveckling. För det finns ingen annan som bättre skulle kunna sätta ihop dreamteams för specifika uppdrag och projekt än oss :)”

Foto:

Simone Giertz, uppfinnare och robotentusiast som har kallats ”The queen of shitty robots”, har en Youtube-kanal med över 370 000 följare och 17 miljoner visningar samt är med Adam Savages Youtube-show Tested.

”Att äta mer grönsaker och läsa färre kommentarer.”

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera