Hoppa till innehållet

De tar in 12 miljoner för sina andningsmasker

Luftföroreningar orsakade av skogsbränder och storstäders utsläpp, har ökat intresset för Airinums andningsmasker. Nu tar bolaget in 12 miljoner kronor.

Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.
Airinums grundare Alexander Hjertström och Fredrik Kempe.Foto: Pressbild

Skogsbränderna i Kalifornien har de senaste veckorna orsakat närmare 60 dödsfall och även lett till försämrad luftkvalité i stora delar av delstaten. Andningsmasker har börjat användas i städer som drabbats, bland annat techtäta San Francisco. Ett bolag som har sett ett ökat intresse för sina produkter i regionen är svenska Airinum (NTL), som den senaste tiden har börjat göra gratis expressleveranser av andningsmasker till regionen.

”Även om luftkvalitén är så pass dålig att man hade behövt använda en mask innan, så är det inte förrän något sånt här händer som man börjar göra det. Då normaliseras det rätt snabbt”, säger vd:n Alexander Hjertström.

Det var efter att Alexander Hjertström hade bott i Indien som han och medgrundaren Fredrik Kempe såg en marknad för andningsmasker. Efter att ha deltagit i Stings acceleratorprogram 2015 har bolaget tagit in kapital från en kickstarterkampanj, men även från bland andra Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti, Hyper One och DHS Venture Partners med Lars Lindgren i spetsen. 

Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong.
Airinums andra version av andningsmasker säljs i bland annat Sydkorea, Taiwan och Hongkong.Foto: Alexander Bello

Nu tar bolaget in ytterligare 12 miljoner kronor från existerande ägare och det nystartade investmentbolaget Muniria. Airinum som omsatte 5 miljoner kronor i fjol hoppas på närmast en fördubbling av omsättningen i år men har behov av nytt kapital för ökad tillväxt. 

”Vi säljer mycket mer till Sverige än vad vi någonsin kunde ana. I somras var det pollenallergiker som inte ville käka en massa mediciner efter att de fått symptom och då är vår mask perfekt”, säger Alexander Hjertström.

Men Airinum, som finns på 75 marknader, fokuserar inte på Sverige utan det är Asien som står för majoriteten av försäljningen. Bolaget som har samarbetat med Shenzhen-baserade Viral Access, för att nå ut med sina produkter genom influencers, säljer sina masker på bland annat Alibabas marknadsplats T-Mall, Tencents motsvarighet JD.com och genom superappen Wechats säljkanaler.

Läs även: Viral Access öppnar dörren till Asien för svenska bolag 

”Det finns många skräpprodukter ute på marknaden och inga direkta certifikat och regler kring maskerna. Det är inte som med cykelhjälmar, utan med maskerna köper man en och hoppas att den funkar”, säger Alexander Hjertström.

Bolaget har därför tagit fram en premiumprodukt som säljer bäst på marknader som  Sydkorea, Japan, Hongkong och Taiwan. Airinum säljer även sina produkter genom Amazon i USA, Indien och i flera europeiska länder. 

Enligt medgrundaren handlar bolagets vision mycket om att öka medvetenheten om luftföroreningar och vill i framtiden även tackla andra hälsoproblem orsakade av klimatförändringar.

”Det här innebär att vi potentiellt kommer att släppa nya produkter. Marknaden för det här växer enormt varje år. Luftföroreningar var det ingen som tänkte på för fem år sedan, nu är vi mer medvetna och om fem år kommer alla att äga en mask”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera