Hoppa till innehållet

De tar in 20 miljoner till arabiskt strategispel

Spelstudion Funrock tar in 20 miljoner kronor från, bland andra, Prioritet Capital. Pengarna ska användas till lanseringen av det arabiska strategispelet Etihad Al Abtal, som leds av bolagets marknadschef Magdy Shehata från Truecaller.

Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.
Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.Foto: Funrock

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock (NTL) fortsätter att kratta för en erövring av Mellanösterns spelmarknad. Testlanseringen av spelet Zombie Attack i Egypten har visserligen ebbat ut. Men nu ska man storsatsa på spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska, som bygger på samma spelmotor som Zombie Attack.

Etihad Al Abtal beskrivs som ett strategispel för mobilen och utspelar sig i ett modernt Mellanöstern. Funrocks vd och grundare David Wallinder beskriver ett kulturellt relevant spel som är utvecklat på arabiska.

Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor

”Vi har jobbat med en lokal storyteller och testat spelet på journalister och universitetsstudenter i olika länder i Mellanöstern. Spelet har ett positivt budskap om samarbete och civilisationsbyggande”, säger han. 

Funrocks marknadsstrategi går ut på att initialt rikta in sig helt på den arabiska världen, en marknad med många spelentusiaster men få egna spel av dignitet.

”Vi vill göra spel av hög kvalité för regionen. Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor. Trots det har bara en procent av innehållet i Apples App Store anknytning till denna värld”, förklarar vd David Wallinder, som själv är spelutvecklare i grunden.

Läs mer: ”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

För att marknadsföra Etihad Al Abtal tar man nu in 20 Mkr i riskkapital. Lejonparten av pengarna kommer från Prioritet Capital. Bolaget ingår i familjen Wibergs Prioritet Group, som bland annat är storägare i e-handelsbolaget Mat.se. Med på tåget är även två affärsänglar.

”Pengarna ska användas till vår lansering av Etihad Al Abtal i Mellanöstern. Vi har testat olika versioner av spelet den senaste tiden och ska nu rulla ut det på bred front”, säger David Wallinder.

Scen ur spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska.

Hur ska marknadsföringen gå till?

”Vi har säkrat samarbeten med 34 tv-kanaler, tre radiokanaler och ett gäng påverkare. Sedan gör vi givetvis digital marknadsföring. Det är sådant som är självklart i västvärlden idag, men få spelbolag har jobbat så i Mellanöstern.”

En viktig nyckelmedarbetare i sammanhanget är Funrocks marknadschef Magdy Shehata, som rekryterades från Truecaller tidigare i år. Han är född och uppvuxen i Egypten och kom till Sverige i samband med att han doktorerade på KTH.

”Vi ser hur många bolag försöker anpassa västvärldens spel till Mellanöstern. Men de saknar ofta den viktigaste faktorn, lokal anknytning”, säger Magdy Shehata.

David Wallinder grundade Funrock i slutet av 2014 i syfte att bygga spel för den arabiska marknaden. Idag har bolaget 13 anställda, varav merparten är spelutvecklare med erfarenheter från bolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.

Som Di Digital rapporterat har Funrock tidigare i år tagit in 6,5 Mkr från bland andra Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera